Hoppa till innehåll

AMD HD 7870 och HD 7850 från både XFX och GIGABYTE

2012 apr 02 av Conman i Grafikkort
Självklart är det många av er som ser fram emot en recension av GTX680, det nya grafikkortet från NVIDIA. Samtidigt är det förmodligen långt ifrån alla som är villiga att lägga ut den summa pengar ett sådant grafikkort kostar.

Då är korten i denna recension mycket hetare kandidater för ett inköp, vi tittar nämligen närmare på AMDs nya HD 7870 och HD 7850 kort. Kraftigare än HD 77xx och billigare än HD 79xx vilket låter som en bra kombination.

Eyefinity 2.0 och MLAA 2.0



Eyefinity var en av de främsta egenskaperna hos de nya grafikkorten från AMD. Med hjälp av Eyefinity går det att använda flera skärmar i både skrivbordsmiljö och i spel, men den första versionen av Eyefinity krävde oftast likadana skärmar eller i alla fall skärmar med samma upplösning.


Med Eyefinity 2.0 så finns inte längre det kravet, nu går det faktiskt att skapa en egen anpassad upplösning när man använder skärmar med olika upplösning. En annan uppdatering med Eyefinity 2.0 är ökad bandbredd, nu går det att driva sex 2560x1600 skärmar vilket blir en total upplösning på 7680x3200.

Nu kanske man har fått lite förståelse varför AMD har utrustat kortet ur HD 7xxx serien med så pass mycket minne, 7680x3200 kräver en enorm framebuffer.

Ett störande moment med tidiga Eyefinity var aktivitetsfältets placering. När man använde sig av tre eller fler skärmar i landskaps läge, ville aktivitetsfältet sträcka sig över alla skärmarna. I Eyefinity 2.0 kommer det äntligen en lösning på detta, det finns en funktion som låter dig låsa aktivitetsfältet. Nu går det alltså att placera fältet enbart på skärmen i mitten.

MLAA 2.0



För en kort stund går vi tillbaka i tiden till 2010 och till AMDs HD 68xx serie. Med den generationen kom även AMDs nya AA teknik MLAA, eller morfologiska Anti Aliasing om ni föredrar den termen. Om vi skall förklara MLAA på ett enkelt sätt, det tar färger i närheten av de taggiga pixlarna och tillämpar ett "blur/oskärpa" filter vilket gör kanterna mindre taggiga.


Från och med Catalyst 12.3 så ger AMD oss möjligheten att använda MLAA 2.0 För att aktivera MLAA så klickar man bara i "Morphological filtering" i Catalyst under Spel.

Utan MLAAUtan MLAA

Med MLAAMed MLAA

MLAA appliceras efter bilden är renderad vilket gör det svårt att få till bra bilder som visar skillnaden. Men vi har lånat två bilder från AMD som visar skillnaden.

Vi har testat prestandan med MLAA i Battlefield 3, Alien Vs. Predator och Dirt 3. Vi har valt att separera de här testerna från de vanliga testerna. Siffrorna är för att visa skillnaden i prestandan med MLAA 2.0 gentemot MLAA 1.0.





Som ni ser i diagrammen så har AMD verkligen lyckats med MLAA 2.0, prestandan sjunker inte speciellt mycket med det aktiverat.


  • 0


0 Kommentarer

Senaste trådar