Hoppa till innehåll

Ännu mer information kring Kepler läckt

2012 mar 14 av Inkice i Nyheter
Nu har man benchmark testat GeForce GT 640M och man har sett vilken skillnad det är mellan dem ledande laptop grafikprocessorerna det egentligen är.
Man har även fått Transistor och krets värden för GK104.

GeForce GT 640M är nu benchmark testad!

Samtidigt som NVIDIA jobbar på GeForce GTX 680 så arbetar dem samtidigt på en snabb, energisnål och samtidigt billig grafikprocessor för bärbara datorer. Redan nu sitter detta chip i Acer Aspire M3 datorn. Det har utförts benchmark tester på grafikkort för bärbara datorer där GeForce GT 640M, AMD Radeon HD 6990M, Radeon HD 6720G2 och NVIDIA’s egna GeForce GT 555M och Intel HD 3000-grafik har även varit med i testerna.

Dessa spel tester har alla körts med 1366 x 768 pixlars upplösning med programvarorna 3DMark 06 och DOW 2: Retribution. Man har även använt sig utan 3DMark 11 och test för Battlefield 3.

Battlefield 3, The Elder Scrolls: Skyrim, Deus Ex: Human Revolution och Batman: Arkham City är fem av de populäraste speltitlar på marknaden och GT 640M kan spela dessa spel med ovannämnd upplösning och med en genomsnittlig FPS en bra bit över 35 FPS. Det finns fler resultat på källans sida.






GK104 Transistor värden och krets-storlek.

En anledning till att NVIDIAs prestationsbaserade segment GK104 är ute efter att ta prestanda tronen från AMD:s Tahiti grafikprocessor har dolts bakom två av de viktigaste specifikationer: transistor och kretsstorlek.

3DCenter.org har sammanställt dessa två specifikationer för GK104 med hjälp utav till förlitliga källor. Vilket tapp transistorn granulcyter 3540 miljoner och kretsområdet vid 29 mm². Det här gör att transistor densiteten ligger på 12 miljoner per mm² vilket är något högre än AMD:s Tahiti men något lägre än AMD Pitcairn dock betydligt högre än föregående generationens chip från både AMD och NVIDIA. Om nu GeForce GTX 680 faktiskt kan konkurrera med AMDs Radeon HD 7900-serive I slutändan kan man se det som en varningslampa för AMD att NVIDIAs Kepler arkitektur är mycket mer effektivare.




Källor: PCPerspective och 3DCenter.org
  • 0


0 Kommentarer