Hoppa till innehåll

Mantle lever vidare inom Khoros Vulkans API

2015 mar 08 av Valentin N i Nyheter
AMD Khronos OpenGL Vulkan API Direct X
Inte helt oväntat blir Mantle ett kortvarigt API - något som förespråkades av många.

Spel baserade på AMD:s egna low-level-API har introducerats och samlingen kommer inte bli mycket större än vad den är nu - Glide API, en low-level API från 3dfx, hade en bättre framgång; AMD ber spelutvecklare att vända sig till DX12 eller Vulkan. Mantle kommer inte försvinna som API men är tänkt mer som hjälpmedel för att få förståelse men även fungera som forskningsmaterial.

Onekligen kommer Windows-exklusiva speltitlar som skulle förr eller senare använda sig av senaste DirectX versionen som i detta fall kommer att bli DX12, vilket är ekvivalent till Mantle. Men just Linux-baserade spel som kan utnyttja Mantle kan ses som målgruppen "största förlorarna"; spel som är OpenGL-baserade är avsevärt svårare att programmera jämfört med Direct-ekvivalenten - en av anledningarna varför många utvecklare avstår från OpenGL.

Den goda nyheten är att Khorons Vulkans fundamentala byggsten är faktiskt Mantle och på så sätt lever AMD:s API vidare inom Vulkan.
  • 0


0 Kommentarer

Senaste trådar