Hoppa till innehåll

Foto

Installera samma Windowslicens på flera datorer?

• Var vänlig och logga in för att svara
14 svar till detta ämne

#1 niklaskb

niklaskb

Site Admin

• Administratörer
  • 1 393 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 24 januari 2009 - 00:14

Om jag har en laglig Windows Vista-licens, kan jag då installera den på alla mina datorer?
Kan det bli problem med aktiveringen?

Hur funkar det med OEM-licenser? Kan jag använda även dessa till flera datorer?
  • 0
[ niklas(a)techsweden.org ]

#2 PreacherMan

PreacherMan

Inventarie

• Moderatorer
  • 3 805 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsStockholm

Postad 24 januari 2009 - 00:32

Jag tror bara att du kan aktivera volymlicenser på flera datorer. En vanlig licens gäller på en dator.
  • 0

Riggen: i5 3570K | Asus Maximus V GENE | 32 GB Corsair Vengeance | GTX 1070 | 1 TB SSD | Fractal Design Node 804 | Corsair 850-AX | DELL U2912WM 21:9 |
HTPC: i3 2100T | MSI H61MU-E35 | 8 GB PC12800 | GT430 | 80 GB SSD | Streacom FC5OD Fanless | DiNovo Mini | PicoPSU 90 W | NAS: Intel Pentium G2030 | ASRock B75 PRO3 | 8 GB RAM | 26 TB HDD | 60 GB SSD | Fractal Design Define R4 |

#3 niklaskb

niklaskb

Site Admin

• Administratörer
  • 1 393 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 24 januari 2009 - 09:46

Jag tror bara att du kan aktivera volymlicenser på flera datorer. En vanlig licens gäller på en dator.

Hur kan microsoft veta att man kör på flera datorer, när man bara aktiverar den vid installationen?
  • 0

#4 Klimpen717

Klimpen717

Crew

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 215 inlägg
  • PlatsGotland

Postad 24 januari 2009 - 10:33

Jag jobbar ju med just detta då vi både säljer och installerar OEM licenser.

Först vad man FÅR göra:
Man får bara köpa en OEM-licens till en ny dator som inte tidigare har ett OS på sig.
Man får bara installera på den datorn licensen köptes till.
Man får installera om på samma dator om och om igen hur många gånger som helst så länge hårdvaran inte förändras för mycket. ("för mycket" har ingen definition)

Sedan vad man INTE FÅR göra:
Du får inte installera på mer än en dator.
Du får inte "ta med dig" en OEM-licens till en annan dator, det spelar ingen roll om den gamla skrotas eller gått sönder.
Du får inte bygga om din dator för mycket och använda samma licens igen, du måste köpa en ny licens ("för mycket" har ingen definition).

Sist då vad man KAN GÖRA:
Man kan installera på flera datorer OCH aktivera men detta är knepigt.
Man kan installera sin Windows och använda ett hack för att den inte skall kräva aktivering (jag vet inte om det är OK att förklara HUR)

Tänk på att om du bryter mot MS licens och användarvillkor är det EXAKT samma sak som att använda en piratkopia av Windows. Det blir inte mer OK för att man inte laddar ner något eller för att man använder "sin köpta orginalskiva".

Så hur gör man då?
Jo man installerar först på dator 1 och aktiverar som vanligt.
Någon dag senare så installerar man på dator 2 och skall aktivera, detta kommer resultera i att du måste ringa MS och förklara varför hårdvaran har förändrats. Dom ser ju på din första aktivering en hash-string som skapats från hårdvarukombinationen på dator 1. Detta stämmer ju nu inte med hash-string från dator 2.
Det du bör säga till MS är att du fått din dator lagad på garanti (spela dum och svara kort och enkelt, mer vet du inte)
Nu har du två datorer aktiverade och kan göra likadant med dator 3 (om du vågar).
Du kan nu inte installera om på dator 1 och 2 eftersom dom då upptäcker att "den trasiga hårdvaran dykt upp igen"
  • 0

[color=#0000FF;]Lian-Li - Asus Rampage III Formula - i7 950 @ 4.2 1.304v 24/7 - Kingston 2000 T1 3x2 GB - 2x Sapphire HD6970
Eget vattensystem: Alphacool Laing DDC Pro - 2x120.3 radiatorer - Watercool Heatkiller 3.0 - 2x Alphacool NexXxoS ATXP ATI 6970 V2 + backplate
Egentillverkad tank - T-Balancer[/color]
rec.elmor.se

#5 niklaskb

niklaskb

Site Admin

• Administratörer
  • 1 393 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 24 januari 2009 - 11:21

Det du bör säga till MS är att du fått din dator lagad på garanti (spela dum och svara kort och enkelt, mer vet du inte)
Nu har du två datorer aktiverade och kan göra likadant med dator 3 (om du vågar).
Du kan nu inte installera om på dator 1 och 2 eftersom dom då upptäcker att "den trasiga hårdvaran dykt upp igen"

Ovanstående gäller väl OEM-llicenser? En vanlig licens borde vara tillåten att flytta mellan datorer, vilket gör att man kan istallera den på flera datorer utan problem med ominstallation.

Men även med OEM-licenser borde man kunna säga att man tex bytt grafikkort, sen vid ominstallation är det bara att hävda att man satt tillbaka grafikkortet.
  • 0

#6 Klimpen717

Klimpen717

Crew

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 215 inlägg
  • PlatsGotland

Postad 24 januari 2009 - 11:44

Ovanstående gäller väl OEM-llicenser? En vanlig licens borde vara tillåten att flytta mellan datorer, vilket gör att man kan istallera den på flera datorer utan problem med ominstallation.

Men även med OEM-licenser borde man kunna säga att man tex bytt grafikkort, sen vid ominstallation är det bara att hävda att man satt tillbaka grafikkortet.

1. En vanlig (kallas Retail) går att flytta till alla sina nya datorer (eller gamla) så länge man behagar använda sitt OS.
Man FÅR dock inte installera på mer än en dator I TAGET!
man har köpt EN licens och får använde den på EN dator och inte fler samtidigt.

2. Med en OEM är det skitknepigt för man VET inte när MS behagar hävda att man "bytt dator".
Dom uppgifterna jag fått från MS repressentant när jag ringt och frågat är att allt går att byta i maskinen UTOM moderkortet.
Du kan alltså byta allt möjligt utan att behöva aktivera om eller så behöver du aktivera men kan göra det utan frågor direkt via nätet som vanligt.
Så fort du byter moderkortet så kommer det att KRÄVAS en omaktivering och dom första gångerna kan du göra detta via nätet och sedan när du gjort detta några gånger kommer du att bli kopplad till en person hos MS som bedömer ditt fall.

med OEM-licenser borde man kunna säga att man tex bytt grafikkort, sen vid ominstallation är det bara att hävda att man satt tillbaka grafikkortet.
I detta fall är det inget problem så länge resten av maskinen är orört, då kommer Windows/MS kanske inte ens kräva att du aktiverar om.
Om du menar att du skall aktivera på två maskiner så handlar det ju om olika moderkort och då går det till slut inte att övertyga MS om att man skall få en aktiveringsnyckel av dom.
  • 0

[color=#0000FF;]Lian-Li - Asus Rampage III Formula - i7 950 @ 4.2 1.304v 24/7 - Kingston 2000 T1 3x2 GB - 2x Sapphire HD6970
Eget vattensystem: Alphacool Laing DDC Pro - 2x120.3 radiatorer - Watercool Heatkiller 3.0 - 2x Alphacool NexXxoS ATXP ATI 6970 V2 + backplate
rec.elmor.se

#7 TheMan

TheMan

Kväveöverklockare

• Moderatorer
  • 3 367 inlägg
  • PlatsGotland

Postad 24 januari 2009 - 14:17

Dedär med att hårdvaran förändras är helt sjukt... Förr när jag hade en laglig xp verision så råkade jag ut för att den sa att hårdvaran hade ändrats för mycke när jag satte i ett nätverkskort..... Så de är bara hel skummt.

Sen dess har jag inte kört med nån laglig variant till dem senare utgåvorna iaf.

Jag vet dock att skolan köpte nån spec variant av xp till el eleverna som man kan regga på hur många datorer som hellst...
Så den "råkade" ju en polare låna hem så den används flitigt!

En vanlig xp licens gick o aktivera 10 gånger sen fick man ringa till supporten o be snällt för o aktivera. Vet inte om de gäller ännu?
  • 0

Black Legend:Asus P8Z68 Deluxe, Core i7 2600k, 16gb Corsair Vengance 1600mhz, Zotac GTX580, Silverstone Strider 1500w, Intel X25-M 80gb, @ Custom H2O Silent Power: Asus P7P55D-Evo, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X cl9, Asus GTX465, Silverstone Strider 850w, 4,5TB Lek: Moddad Mach 1, Chieftech 750w Asus Commando, Asus Blitz Extreme, Ballistix, HD3870, 8800gts, gtx295

#8 Klimpen717

Klimpen717

Crew

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 215 inlägg
  • PlatsGotland

Postad 24 januari 2009 - 14:49

Dedär med att hårdvaran förändras är helt sjukt... Förr när jag hade en laglig xp verision så råkade jag ut för att den sa att hårdvaran hade ändrats för mycke när jag satte i ett nätverkskort..... Så de är bara hel skummt.

Sen dess har jag inte kört med nån laglig variant till dem senare utgåvorna iaf.

Jag vet dock att skolan köpte nån spec variant av xp till el eleverna som man kan regga på hur många datorer som hellst...

En vanlig xp licens gick o aktivera 10 gånger sen fick man ringa till supporten o be snällt för o aktivera. Vet inte om de gäller ännu?

Nej det är itne alls samma sak med Vista som med XP. Det jag skrev ovan gäller för VISTA.
Byte av moderkort = aktivering
Byte av annat = ingen omaktivering
  • 0

rec.elmor.se

#9 zeeke

zeeke

Kväveöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 2 514 inlägg
  • PlatsSundsvall

Postad 22 mars 2009 - 12:26

Tacka vet jag OSX..
  • 0
NOTE: | MacBook Pro |
HTPC: | SS LC16M | i5 2500 | GA-Z68MX-UD2H-B3 | HD6870 | HyperX SSD | 8GB |
FreeNAS: | Antec P180m | E2160 | XFX GF7100 | 4GB 6400CL5 | 6TB |

#10 bosteed

bosteed

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 416 inlägg
  • PlatsSthlm

Postad 18 juni 2009 - 16:15

Har installerat XP OEM och aktiverat på många datorer.
Har aktiverat licensen mitt i natten då det bara är en automatisk röst som frågar hur många datorer
det är installerat på :lol: . Sedan är det bara att följa instruktionerna från den automatiserade rösten
till aktiveringen är färdig.
  • 0

#11 T0bbZ0N

T0bbZ0N

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 880 inlägg
  • PlatsHanden, Stockholm

Postad 18 juni 2009 - 21:21

;) Volym licenser är för trevliga :)

Off: Kan ännu nyckeln i skallen dock :?
  • 0

#12 zeeke

zeeke

Kväveöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 2 514 inlägg
  • PlatsSundsvall

Postad 04 juli 2009 - 22:17

En annan fråga, om man köper en uppgradering av säg w7 nu när det kommer, kan man fortfarande köra den gamla XP licensen på en annan burk efteråt?
  • 0
NOTE: | MacBook Pro |
HTPC: | SS LC16M | i5 2500 | GA-Z68MX-UD2H-B3 | HD6870 | HyperX SSD | 8GB |
FreeNAS: | Antec P180m | E2160 | XFX GF7100 | 4GB 6400CL5 | 6TB |

#13 kiddemo3

kiddemo3

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 1 inlägg

Postad 16 januari 2017 - 12:40

Jag jobbar ju med just detta då vi både säljer och installerar OEM licenser.

Först vad man FÅR göra:
Man får bara köpa en OEM-licens till en ny dator som inte tidigare har ett OS på sig.
Man får bara installera på den datorn licensen köptes till.
Man får installera om på samma dator om och om igen hur många gånger som helst så länge hårdvaran inte förändras för mycket. ("för mycket" har ingen definition)

Sedan vad man INTE FÅR göra:
Du får inte installera på mer än en dator.
Du får inte "ta med dig" en OEM-licens till en annan dator, det spelar ingen roll om den gamla skrotas eller gått sönder.
Du får inte bygga om din dator för mycket och använda samma licens igen, du måste köpa en ny licens ("för mycket" har ingen definition).

Sist då vad man KAN GÖRA:
Man kan installera på flera datorer OCH aktivera men detta är knepigt.
Man kan installera sin Windows och använda ett hack för att den inte skall kräva aktivering (jag vet inte om det är OK att förklara HUR)

Tänk på att om du bryter mot MS licens och användarvillkor är det EXAKT samma sak som att använda en piratkopia av Windows. Det blir inte mer OK för att man inte laddar ner något eller för att man använder "sin köpta orginalskiva".

Så hur gör man då?
Jo man installerar först på dator 1 och aktiverar som vanligt.
Någon dag senare så installerar man på dator 2 och skall aktivera, detta kommer resultera i att du måste ringa MS och förklara varför hårdvaran har förändrats. Dom ser ju på din första aktivering en hash-string som skapats från hårdvarukombinationen på dator 1. Detta stämmer ju nu inte med hash-string från dator 2.

Nja lite halft skit snack och felaktigheter.  

Det finns 3 olika licenser 

1 retail  

2 oem 

3 OA  en typ av oem ska förklara mer. 

Ingen av licenserna kan man använda mer än på en enhet. om du inte har köpt retial med 3 users. kostar nog en peng också.

retail är bästa licensen.  den är enklare att flytta. Du har support från MS om du skulle tappa eller förstört skivan. oem oa licenserna är inte MS ansvar och därför ingen support och har du förlorat skivan eller nått så får du be till gud om din återförsäljare kan hjälpa dig eller om du hittar en oem version orörd! på nätet. 

RETAIL kan göras installation på två av två sätt. När du är inne i datorn och från bios.  

Oem är endast bios !   (direkt vid uppstart av datorn trycka f12 knappen några gånger så kommer botmeny upp klicka på enhet oem windows ligger på sen står där i svart text köra igång installationen tryck mellanslag. 

Själv tycker jag det är bäst att köra via bios ändå. Man kan portionera hårddisken eller diskarna hur man vill. med mera. 

ja flytta licensen från en dator till en annan. retail kan du göra det 1001 gånger på 90 dagar. 

Men OEM kan du endast flytta 3 gånger på 90 dagar. så flytta inte för mycket nyckel kan bli spärrad. 

Sen har vi OA det är en typ av OEM men ännu värre. oem finns i alla fall MS skiva men det gör det inte till OA en OA licens är tillverkarens egna avbildningsskivor som är massor av program inbakat i MS och det går inte ens att installera Endast MS. datorns tillverkare och alla program är inbakad OA licensen är skivavbildning.  

OA  Jag är inte riktigt säkert om den är flyttbar. den har detsamma som oem Med att det går flytta 3 gånger under 90 dagar men om denna licens går att flytta så är det mycket mycket svårt.  tror faktiskt inte det är möjligt. Jag har inte provat än. Men med denna licensen är nyckel redan inbaka i moderkortet men sen är det installations materialet som kan spöka. då det är skivavbildning till och för en typ av dator.  Och jo oem du kan byta ut alla delar utan att det påverkar nyckel i datorn förutom en hårdvara!!  moderkortet. byta ut ram hårddisk lägga till optisk enhet och byta grafikort kan du göra. Men nyckel sitter i moderkortet och det kan inte bytas ut. 

så retail flyttbar enkel 1001gånger inom 90 dagar sen får man nya. 

oem 3 gånger inom av loppet av 90 dagar. sen återställs det till 3 igen. 

oa en oem licens som inte går att flytta. nyckel är flyttbar men det räcker inte med att du inte använder datorn eller slängt den på tippen. 

du måste in i cmd !!   skriva lite för att ta bort licensen helt.  videoklipp länk skickar jag nedan 

man får följa hans tillväga sätt. 

Men även om gör detta tar bort nyckel från gamla datorn så är det fortfarande ett problem !!  med OA det är skivavbildning. tror inte nån annan dator accepterar en sådan typ av skiva eftersom det är fett mycket i skivavbildningen som kontrollerar (om det är för till för rätt dator) Har du köpt dig två exakt samma datorer så går det att flytta nyckel om du tar bort gamla nyckel i cmd. 

OA  som då är typ som en oem samma med 3 flyttningar om loppet av 90 dagar. och installationen på båda funkar endast genom bios. 

OEM är en riktigt skiva med rent MS innehåll OA är är 6 dvd skivavbildnings skit. och man blir tvingad till att installera allt mög från tillverkaren, 

SÅ Detta var för mig lycka till. 

• 0

#14 Namlaser

Namlaser

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 2 inlägg

Postad 25 augusti 2017 - 12:00

I have faith in you.The upstairs , :razz:

• 0

#15 Darth006

Darth006

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 1 inlägg

Postad 23 februari 2018 - 17:12

Jag fick min licens på webbplatsen www.licence-activation.com och det fungerar perfekt

• 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar