Hoppa till innehåll

Foto

Fraktguide + frakttips

• Var vänlig och logga in för att svara
24 svar till detta ämne

#1 GroundX

GroundX

Crew

• Moderatorer
  • 2 978 inlägg
  • PlatsBollnäs

Postad 29 juli 2010 - 11:18

Det kan ibland skilja mycket i pengar beroende på vilket företag man väljer att skicka med. Tänkte därför lägga upp en liten guide som ger en fingervisning om vart det är billigast att skicka,konkurrens är bra!
Tilläggas skall är att det hos bussgods och DHL ingår emballage samt att försändelser oftast går snabbast med Posten.
I regel så är det billigast att skicka små försändelser med posten. Mellanstora är billigast med Schenker och stora prylar är bäst med bussgods.

Detta är även det en bra sida för att söka fraktpriser (där kan mått osv. läggas till)

Valmöjligheter

Schenker:
Priser (Privatpaket)

Priser (Skicka enkelt upp till 999kg)
Skicka, betalning sker innan försändelse med VISA/Mastercard eller Internetbank. Du måste själv skriva ut fraktsedel och tejpa fast.

Posten:
Portotabell (Tänk på att 13:- tillkommer när paketets höjd är>3cm)
Prisberäkning
Skicka: Lämna in hos postombud så löser de ”resten”. Betalning sker hos ombudet.

Alt2: Posten "skicka lätt" där du skriver ut fraktsedel direkt och betalar med kort på sidan.

DHL:
Prisberäkning
Skicka Tänk på att du måste använda DHLs emballage. Detta kan hämtas innan försändelse så att du kan packa och emballera i lugn och ro hemma.

Bussgods:
Priser
Priser med emballage
Skicka: Lämna in hos ditt närmsta ombud. Bussgods är även bra att ha att göra med om man vill skicka med efterkrav - kostar från 60:- extra (upp till 5000:-).

Vikter
Det är bara posten som har "stöd för" lättare försändelser, det går dock fortfarande att lägga en pryl på 30g i ett paket från DHL, men betalning för 1kg sker fortfarande. Dessa ligger därför med som prisjämförelseexempel. Priserna nedan gäller i de allra flesta fall, det kan dock förekomma att paket med "udda" storlek kan kosta mer att skicka.

Max 50g

• Schenker: 55:-
  • Posten: 7:- (Brev 1:a klass/ekonomibrev)
  • DHL: 115:-
  • Bussgods: 138:-

Max 100g

• Posten: 14:- (Brev)
  • Bussgods: 49:- 138:-

Max 250g

• Posten: 28:- (Brev)

Max 500g

• Posten: 42:- (+14:- för om höjd>3cm)

Max 1kg

• Posten: 54:-/70:- (skicka lätt/frimärken höjd>3cm)
  • DHL: 120:-

Max 2kg

• Schenker: 65:-
  • Posten: 89:-/84:- (skicka lätt/frimärken höjd>3cm)
  • DHL: 125:-
  • Bussgods: 149:-

Max 3kg

• Schenker: 75:-
  • Posten: 150:-
  • DHL: 140:-
  • Bussgods: 149:-

Max 5kg

• Schenker: 90:-
  • Posten: 175:-
  • DHL: 140:-
  • Bussgods: 165:-

Max 10kg:

• Schenker: 120:-
  • Posten: 225:-
  • DHL: 165:-
  • Bussgods: 215:-

Max 20kg

• Schenker: 337:- Se länk ovan (kraftigt varierande beroende på storlek)
  • Posten: 320:-
  • DHL: 245:-
  • Bussgods: 303:-

Max 35kg

• Schenker: 337:- Se länk ovan (kraftigt varierande beroende på storlek)
  • Posten: N/A
  • DHL: N/A
  • Bussgods: 424:-

Lite vanligt förekommande exempel (billigast):

• CPU/Minnen: 7:-, Posten
  • Moderkort/Grafikkort: 65:-, Schenker
  • Bärbar dator: 75:-/90:-, Schenker
  • Stationär dator: ca 300:-, Bussgods/Schenker

Någonting jag bör lägga till?

• 0
WS: Ja - Bärbart: Dödad - Hypervisor: Ja - HTPC: Ja - Fildelare: Ja - Filserver: Ja

#2 ante_ante

ante_ante

Kväveöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 3 047 inlägg
  • PlatsStockholm/Järfälla

Postad 29 juli 2010 - 12:06

Inget jag kan komma på , men en eloge till en riktigt bra guide.
  • 0

#3 PreacherMan

PreacherMan

Inventarie

• Moderatorer
  • 3 805 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsStockholm

Postad 29 juli 2010 - 13:03

Ja, grymt bra.
  • 0

Riggen: i5 3570K | Asus Maximus V GENE | 32 GB Corsair Vengeance | GTX 1070 | 1 TB SSD | Fractal Design Node 804 | Corsair 850-AX | DELL U2912WM 21:9 |
HTPC: i3 2100T | MSI H61MU-E35 | 8 GB PC12800 | GT430 | 80 GB SSD | Streacom FC5OD Fanless | DiNovo Mini | PicoPSU 90 W | NAS: Intel Pentium G2030 | ASRock B75 PRO3 | 8 GB RAM | 26 TB HDD | 60 GB SSD | Fractal Design Define R4 |

#4 jesperme

jesperme

Kväveöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 141 inlägg
  • PlatsArvika

Postad 29 juli 2010 - 19:18

Perfekt!
  • 0

#5 FilleMang

FilleMang

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 6 500 inlägg
  • PlatsBland tomtar och troll!

Postad 29 juli 2010 - 20:22

Supersnyggt :) En sak man kan ta upp också är att Bussgods är enkelt att skicka med efterkrav om man vill ha lite extra säkerhet.
  • 0
Mycket hemligt.

#6 GroundX

GroundX

Crew

• Moderatorer
  • 2 978 inlägg
  • PlatsBollnäs

Postad 29 juli 2010 - 23:03

Tack för den Fille :) tillagt nu!
  • 0
WS: Ja - Bärbart: Dödad - Hypervisor: Ja - HTPC: Ja - Fildelare: Ja - Filserver: Ja

#7 Razzz

Razzz

GIGABYTE - Hedersmedlem

• Tillverkare och återförsäljare
  • PipPipPipPipPip
  • 7 835 inlägg
  • PlatsYstad

Postad 29 juli 2010 - 23:06

Tackar. Riktigt bra info detta.
  • 0
"Det viktigaste är att man har det bra och att man inte stressar. Blir bara skit av det då." - Rasmus "Du dricker som en kanariefågel" - Leo "Du har ju claw-grip" - Fatal1... eh... Dahl the gamer "Killen har problem med en trasig DNA-stege, det är inget som du och jag kan reglera"

#8 mx

mx

Vattenöverklockare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 161 inlägg
  • PlatsGöteborg/Sundsvall

Postad 30 juli 2010 - 03:49

Kan man inte skicka med Bring också? Aldrig testat själv men tyckte jag såg något om det på blocket.
  • 0

#9 Gefagahaga

Gefagahaga

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 607 inlägg
  • PlatsMalmö

Postad 30 juli 2010 - 09:32

Jättenice med allt samlat på ett ställe!

Tänk bara på att Schenker t.ex. har maxmått på 70x40x35 LxBxH, så alltför stora kartonger kan inte skickas även om de väger mindre än 10kg.

P.S. Jag skickar alltid brev (Posten) med porto på 6:-/12:-/24:-, för det är vad jag får när jag köper frimärken. Vill man ha ekonomi (5.50/11/22) tror jag att man måste be om det specifikt och det kan kanske ta en extra dag eller så men jag är inte säker.
  • 0

#10 GroundX

GroundX

Crew

• Moderatorer
  • 2 978 inlägg
  • PlatsBollnäs

Postad 30 juli 2010 - 13:20

Kan man inte skicka med Bring också? Aldrig testat själv men tyckte jag såg något om det på blocket.

Kikade lite på dom och det verkade väldigt omständigt. Känns som att de främst riktar sig mot företagskunder (vilket iofs alla utom posten gör). Blocket har säkert något eget fraktbokningssystem mot Bring som underlättar.
Har inte kikat på det själv någonting, ytterligare info osv är varmt välkommen!

Tänk bara på att Schenker t.ex. har maxmått på 70x40x35 LxBxH, så alltför stora kartonger kan inte skickas även om de väger mindre än 10kg.

P.S. Jag skickar alltid brev (Posten) med porto på 6:-/12:-/24:-, för det är vad jag får när jag köper frimärken. Vill man ha ekonomi (5.50/11/22) tror jag att man måste be om det specifikt och det kan kanske ta en extra dag eller så men jag är inte säker.

Att det finns maxmått är ett faktum och någonting man måste kolla upp. Kändes svårt att få med det på ett bra sätt ovan.

Om man skall skicka som ekonomibrev så ber man bara om det i kassan ja, står att det tar en dag extra, men jag är tveksam. Det åker väl ändå med samma bil som övriga brev/paket, tror knappast posten lägger det en dag på lager - för väntans skull :P
  • 0

#11 JorisS

JorisS

Kväveöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 193 inlägg
  • PlatsUppsala

Postad 30 juli 2010 - 20:10

Jo det gör dem - fick skrymmande brev skickat met b-post en gång, tog 3 dagar :s tror det går med cykeln hela vägen ;)
Mycket nyttigt översikt mr X, tack!
  • 0

#12 catzon

catzon

Vattenöverklockare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 124 inlägg
  • PlatsSkellefteå i Västerbotten, Norra Norrland, ca 80mil norr om STHLM

Postad 31 juli 2010 - 01:33

Kikade lite på dom och det verkade väldigt omständigt. Känns som att de främst riktar sig mot företagskunder (vilket iofs alla utom posten gör). Blocket har säkert något eget fraktbokningssystem mot Bring som underlättar.
Har inte kikat på det själv någonting, ytterligare info osv är varmt välkommen!

Att det finns maxmått är ett faktum och någonting man måste kolla upp. Kändes svårt att få med det på ett bra sätt ovan.

Om man skall skicka som ekonomibrev så ber man bara om det i kassan ja, står att det tar en dag extra, men jag är tveksam. Det åker väl ändå med samma bil som övriga brev/paket, tror knappast posten lägger det en dag på lager - för väntans skull :P

Några saker ang Posten:

Tänk på att om man man skickar som ekonomibrev (B-post) så kan det ta ca 1 vecka eller mer innan brevet är framme.
Posten ger inga garantier på leveranstid för B-post längre. De kallar det "grön" leverans.

Om man skickar ett paket till Norrland, så tar det 2 dagar för paketet att komma fram, dvs om man har lämnat in paketet så det kommer med dagens pakethämtning av Postens åkeri. De har ju en "senast inlämningstid" för att paketet skall gå iväg samma dag.
Så om man lämnar in i tid på måndag så får mottagaren hämta ut det på onsdag EM (efter 16.00 hos mig iaf)
Det är bara i södra Sverige som paket kan komma fram nästa dag. Så har det varit i mer än 10 år nu.

Det är bara brev A-post och REK så kommer fram nästa dag.

Posten är snabbare än Schenker, DHL och Bussgods men är å andra sidan dyrare, gäller paket.
Riktigt tunga och/eller skrymmande saker kan bli billigast med Bussgods. Om du skickar ett datorchassi t.ex.
  • 0
http://rec.elmor.se/...ew.php?user=338

bra säljare/köpare: Mean Machine, ante_ante, EliXyR, FilleMang, ganjaman, Gefagahaga, Jonbass, JorisS, rogerssons, Soulblade, mfl

#13 Evil_AnAnAs

Evil_AnAnAs

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 318 inlägg
  • PlatsMölnlycke-GBG

Postad 02 augusti 2010 - 20:30

Bra skrivet, kan även tillägga att för er som vill frakta typ kaskader osv kan det vara värt att kolla med någon närliggande lager. Jobbade på ett lager tills precis nyligen och vi hade självklart mycket bättre priser med posten då de kommer och hämtar med två lastbilar istället för ett kolli. Jag har skickat en Mach1 på halvpall för 350kr till exempel, en kaskad från Göteborg till Stockholm skulle gå på 400-500kr med helpall, och då är sakerna framme nästa dag.

Så avskräcks inte för att frakta stora saker, snackar ni med gubbarna på närmsta lager kan de säkert skicka en pall för en smörgåstårta eller liknande.
  • 0

#14 bosteed

bosteed

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 415 inlägg
  • PlatsSthlm

Postad 08 augusti 2010 - 15:36

Mycket bra initiativ att sammanställa en fraktguide.
Många +++++ för denna.
  • 0

#15 zowix

zowix

Vattenöverklockare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 78 inlägg
  • PlatsGävle

Postad 17 augusti 2010 - 19:58

Duktig pöjk. :)
  • 0
"People first, products and profit will follow" Jerry Sanders, one of the eight founder´s of AMD.

http://valid.canardp....php?id=1213435

#16 Merlinen

Merlinen

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 583 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsLuleå

Postad 25 augusti 2010 - 08:15

Kan bara säja att jag rekommenderar inte Schenker, tog exakt 7 dagar för ett litet paket stort som 3st DVD fodral att komma fram från Stockholm till Luleå.
  • 0

Stationär : i7 2600k | Asus Maximus V Gene | Asus 680 DCII | 16GB Corsair 2000Mhz | 2x Intel 510 Raid 0 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld

Server : SM X8STE | Xeon 5620 | 24GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+SAS expander | ESX 4.1

Laptop : BMPr 15

#17 NiKKE

NiKKE

Inte(l) fanboy

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 3 531 inlägg

Postad 14 september 2010 - 08:28

www.fraktjakt.se :)
  • 0
Lionel Messi the 8th wonder of the world!

#18 GroundX

GroundX

Crew

• Moderatorer
  • 2 978 inlägg
  • PlatsBollnäs

Postad 19 september 2010 - 10:59

http://www.fraktjakt.se :)

Bra sida, tillagd :)
  • 0

#19 p0k

p0k

Vattenöverklockare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 122 inlägg

Postad 18 maj 2012 - 14:11

Jag har en snabb fråga, om det skulle gå bra, Om jag vill skicka en full lastad Antec Three hundred, från Jönköping till Lund, hur mycket kostar det då, och vilket företag ska jag välja? Måste jag stå för emballage och allt själv, eller kan jag lämna in det så hjälper dom mig med det?

MVH / P0K!
  • 0
-|Phenom2 x4 @ 4.8Ghz|4gig Corsair Xms3, 1600Mhz|Asus M4A79XTD EVO|Corsair 650W|Gigabyte GTX 460 OC|Windows 7 64-bit|

#20 hagiz

hagiz

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 435 inlägg

Postad 22 juni 2012 - 12:12

Man tackar! Bra gjort
  • 0
Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz