Hoppa till innehåll

Foto

Vad tror ni om att kyla en 3970x med en 400w Qmax peltier?

• Var vänlig och logga in för att svara
42 svar till detta ämne

#1 Necrodude

Necrodude

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 27 inlägg
  • PlatsHalmstad

Postad 11 januari 2015 - 14:18

Sitter och funderar på ett projekt. Titeln säger ju allt. 

Jag har under många år haft ett flertal olika hemmabyggda vattenkylningsystem. Så att snickra ihop sådana saker är inga problem.

Tanken är att ha en peltier med 400w kyleffekt på cpu:n. Sedan så ska jag ha en sekundärloop som kyler primärloopen med hjälp av ett par peltar. Jag vet att jag behöver en pelt med uppemot 600w Qmax kyleffekt för att det skall bli riktigt bra. Har dock inte hittat någon ännu. Om det är någon som vet så hör av er.

Ungerfär så här hade jag tänkt.

Vattenblock --------360 Rad----360 Rad----reservoar----Pump----Vattenblock....Vattenblock---Vidare till cpu

XPS Raystorm                                                               50l\m      250w pelt-----250w pelt

Peltierellement                                                                                    I                   I

400W kyleffekt                                                                                    I                   I    

drivs av 24v Dc                                                                                   I                   I

CPU                                                                                                    I                   I

360 rad---360 rad---reservoar---pump---vattenblock---vattenblock

"Lite" påläst är jag på peltar. Jag vet att om jag har en 400w pelt så ska jag ta bort 400w värme från pelten+värmen från cpu:n. Just nu när min cpu går i 4.6ghz med 1.32v så generar den enligt coretemp 220w. Så mitt antagande blir så här 400w+220w=660w värme som skall forslas bort från pelten.

Sedan så hade jag ju tänkt att klocka upp datorn lite till. Jag hade tänkt att hitta maxfrekvens vid 1.38-1.4v. Då blir ju effekten ännu högre Kanske 750w värme som skall bort. Om pelten skall ha någon bra verkningsgrad så måste ju den varma sidan hållas kall. Därav de dubbla 360 radiatorerna och det peltdrivna sekundärsystemet.

Jag inser att jag behöver ett j#vla tryck i pumpen om jag ska kunna forsla bort all den värmen med några klena 12mm slangar. Så jag har tittat på lite fetare pumpar som används i pannrum.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar? Är det genomförbart? Att det drar en jävla massa ström är skit samma. Har även funderat på att trycka in ett flertal grafikkort i loopen. Fast då behöver jag nog kompletera med ytterliggare en radiator. Är lite skeptisk på grafikkorten dock

• 0

Gaming rigg: Används främst till ms röj och minecraft.
Cpu: Intel 3970X @4,6Ghz. Mobo: Asus Rampage IV formula. Minne: Corsair 32gb 2133Mhz. Graffekort. 2x Nvidia 780 Ti SLI + 1x Nvidia 750 ti till Physx. PSU: Corsair 1000w någonting. Chassi: Fractal design define R4. Kylning Corsair H110i tror jag. Hdd: 500Gb SSD sandforce krets. Skärm: Asus spelskärm typ 24tum 144hz någonting. Jag kom inte riktigt ihåg.

#2 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 11 januari 2015 - 15:09

Sitter och funderar på ett projekt. Titeln säger ju allt. 

Jag har under många år haft ett flertal olika hemmabyggda vattenkylningsystem. Så att snickra ihop sådana saker är inga problem.

Tanken är att ha en peltier med 400w kyleffekt på cpu:n. Sedan så ska jag ha en sekundärloop som kyler primärloopen med hjälp av ett par peltar. Jag vet att jag behöver en pelt med uppemot 600w Qmax kyleffekt för att det skall bli riktigt bra. Har dock inte hittat någon ännu. Om det är någon som vet så hör av er.

Ungerfär så här hade jag tänkt.

Vattenblock --------360 Rad----360 Rad----reservoar----Pump----Vattenblock....Vattenblock---Vidare till cpu

XPS Raystorm                                                               50l\m      250w pelt-----250w pelt

Peltierellement                                                                                    I                   I

400W kyleffekt                                                                                    I                   I    

drivs av 24v Dc                                                                                   I                   I

CPU                                                                                                    I                   I

360 rad---360 rad---reservoar---pump---vattenblock---vattenblock

"Lite" påläst är jag på peltar. Jag vet att om jag har en 400w pelt så ska jag ta bort 400w värme från pelten+värmen från cpu:n. Just nu när min cpu går i 4.6ghz med 1.32v så generar den enligt coretemp 220w. Så mitt antagande blir så här 400w+220w=660w värme som skall forslas bort från pelten.

Sedan så hade jag ju tänkt att klocka upp datorn lite till. Jag hade tänkt att hitta maxfrekvens vid 1.38-1.4v. Då blir ju effekten ännu högre Kanske 750w värme som skall bort. Om pelten skall ha någon bra verkningsgrad så måste ju den varma sidan hållas kall. Därav de dubbla 360 radiatorerna och det peltdrivna sekundärsystemet.

Jag inser att jag behöver ett j#vla tryck i pumpen om jag ska kunna forsla bort all den värmen med några klena 12mm slangar. Så jag har tittat på lite fetare pumpar som används i pannrum.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar? Är det genomförbart? Att det drar en jävla massa ström är skit samma. Har även funderat på att trycka in ett flertal grafikkort i loopen. Fast då behöver jag nog kompletera med ytterliggare en radiator. Är lite skeptisk på grafikkorten dock

Först en fråga, vad är det du vill uppnå med hjälp av peltiern? Vill du bara få bättre kylning så du kan överklocka lite mer eller vill du nå låga temperaturer för att därmed kunna överklocka högre?

Oavsett vilket skulle jag säga att en peltier är ett dåligt alternativ i ett modernt system men vi kör vidare ändå.

Det som är relevant är deltaT mellan varma och kalla sidan på en peltier och denna ändras beroende på lasten, samt Qmax, vilket är lasten där deltaT är noll. Lite siffror tagna ur luften för att ge en uppfattning.

Peltiers var en "utmärkt" (nej, det var de inte men de var billiga i alla fall!) metod att kyla gammal hårdvara på den tiden en GPU drog 20W men har ingen plats i ett modernt system. Vill du bara få ner tempen på systemet lite så du kan överklocka lite till så köp mer radiatoryta så du får ner vattentempen.

Är du inte nöjd med det köp en begagnad AC där du placerar evaporatorn i en tank som ingår i din vattenkylning och har ACn till att sänka vattentempen vilket resulterar i svalare komponenter.

EDIT:

Glömde nämna den största nackdelen med en peltier för 24/7 drift. Om peltiern skulle ge upp av någon anledning så har den i princip noll värmeledningsförmåga vilket får samma effekt som att köra din CPU helt utan kylare (inte bara avstängd fläkt utan helt utan kylfläns) vilket inte är så lyckat och risken är att den tar skada innan överhettningsskyddet slår till.

EDIT2:
Kollade lite snabbt på ebay och de anger peltiers effekt som max de drar nu och inte max de kan kyla bort som jag kom ihåg det. Så en 400W peltier har tex en Qmax på 178W, vilket inte räcker till att kyla någon form av CPU.

• 0

#3 Calathea

Calathea

Torrisöverklockare

• TeamSweden
  • PipPipPip
  • 864 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsLinköping

Postad 11 januari 2015 - 15:09

Kul idé, men peltiers har sedan länge spelat ut sin roll. Enda de funkar bra till idag är att kyla RAM och liknande komponenter med mycket låg effektförbrukning. Lattja runt med olika setups i detta program http://www.overclock...-tec-calculator så ser du fort att det enda hållbara för rimlig kylning och energiförbrukning är många peltiers parallellt och som körs på låg spänning. En ensam 62x62mm TEC på qmax 400w @ 24 V drar över 700W vid fulle rulle, det är minst 2 ggr för mycket för att kunna kyla av.

Här är ett exempel på en välpresterande 4 st parallella tecs som kyler en 3770k  http://www.xtremesys...-TEC-Direct-Die

Singel TEC, bara att glömma tyvärr :P

• 0

#4 Necrodude

Necrodude

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 27 inlägg
  • PlatsHalmstad

Postad 11 januari 2015 - 15:59

Först en fråga, vad är det du vill uppnå med hjälp av peltiern? Vill du bara få bättre kylning så du kan överklocka lite mer eller vill du nå låga temperaturer för att därmed kunna överklocka högre?

Oavsett vilket skulle jag säga att en peltier är ett dåligt alternativ i ett modernt system men vi kör vidare ändå.

Det som är relevant är deltaT mellan varma och kalla sidan på en peltier och denna ändras beroende på lasten, samt Qmax, vilket är lasten där deltaT är noll. Lite siffror tagna ur luften för att ge en uppfattning.

Exempel 1: Du har en 400W peltier utan någon last, du kommer då få 400W att kyla bort och en delta T mellan varma och kalla sidan på kanske ~70 grader (var ett tag sen jag kollade på peltiers). Samtidigt så kyler du peltiern med vattenkylning med en 360 Radiator som du beskriver, med normala fläktar och 400W last så kan en 360 rad hålla vattentempen runt ~15 grader över rumstemperatur. Sen kommer den varma sidan av peltiern vara minst 10 grader varmare än vattnet beroende på hur bra överföring du får.

Säg att du har 20 grader i rummet, så blir den kalla sidan nu -35 (20+15+10-70) grader vilket är kallt och bra :)

Exempel 2: Vi lägger nu på lite last, börjar med 220W från ditt exempel. Nu sjunker deltaT linjärt till 45% av maximala delta T eller 36 grader. Vi har även fått en högre belastning på vattenkylningen i form av 400+220W vilket ger 620W last på en 360 rad, dock är det lättare för radiatorn att kyla vattnet ju varmare vattnet blir jämfört med luften så vi drar till med en skillnad på vatten och luft på 20 grader. Sen är det mer värme som ska transporteras mellan block och peltier så här tillkommer någon grad så säg 12 grader skillnad och sist är där skillnaden mellan kalla sidan på peltiern och CPUn som vid denna överklockan kanske kan ligga runt 20 grader. 

Lägg ihop allt detta och du får 20+20+12+20-36 = 36 grader, alltså inte minus 36 utan plus 36 grader på CPU. Detta är dock fortfarande bättre än med bara vatten.

Exempel 3: Du vill överklocka mer och landar på 350W från CPU. Ditt nya delta T landar på 8 grader och du har 750W att kyla bort, jag tror inte ens jag behöver gå vidare innan du inser att de 8 graderna i delta T du får här inte är nära att täcka alla förluster och det kommer bli sämre kylningen än utan peltiern.

Peltiers var en "utmärkt" (nej, det var de inte men de var billiga i alla fall!) metod att kyla gammal hårdvara på den tiden en GPU drog 20W men har ingen plats i ett modernt system. Vill du bara få ner tempen på systemet lite så du kan överklocka lite till så köp mer radiatoryta så du får ner vattentempen.

Är du inte nöjd med det köp en begagnad AC där du placerar evaporatorn i en tank som ingår i din vattenkylning och har ACn till att sänka vattentempen vilket resulterar i svalare komponenter.

Jo jag vet att peltierelement är otroligt innefektiva. Men jag tycker att dem är häftiga.

Jag klarar inte av att bygga en egen kaskadmaskin så jag funderar därför på detta istället.

På din första fråga om vad jag ville uppnå så är det att jag vill lägre temperaturer så att jag kan klocka högre. Jag vill klocka så högt som möjligt med så låg spänning som möjligt. Dock max 1.4 volt, vilket som är nästan säkert. Enligt intels datablad så är maxspänningen just 1.375 volt. 

Jag vet inte om jag var otydlig. Jag försökte förklara att jag vill ha vattnet som kyler processorn jävligt kallt, och detta med hjälp av 2st sekundära peliter som kyler vattnet i loopen. Dessa skulle vara på 250w qmax vardera. Ett sekundärt vattenkylningssystem skulle kyla dessa peltiers. Så för att transportera bort vi säger 750w värme så hade jag tänkt att nyttja 2st 360 radiatoer och sedan 2st peltar. Sedan hade jag tänkt att ha en jävligt stor reservoar.

Så vi tar ditt räkne exempel. Vi säger att vattnet håller en temp på 10 grader för att det är kylt av det sekundära systemet. Nu har jag inte räknat på vattentempen. Siffran är tagen ur luften

Så 20+10+12-36= -4 grader. Har jag förstått det rätt?

Sedan tar vi samma räkne exempel med en full load på 350w och med en delta T på 8

20+10+12-8=  24 grader     Eller?    Ok... det är väl inte illa pinkat vid 5ghz någonting.

Men om jag byter till den Ivy bridge 4930k som min polare äger istället. Den generar 145w vid 4.5ghz med 1.2v. Då blir ju det nästan vettig. Eller?

• 0

Cpu: Intel 3970X @4,6Ghz. Mobo: Asus Rampage IV formula. Minne: Corsair 32gb 2133Mhz. Graffekort. 2x Nvidia 780 Ti SLI + 1x Nvidia 750 ti till Physx. PSU: Corsair 1000w någonting. Chassi: Fractal design define R4. Kylning Corsair H110i tror jag. Hdd: 500Gb SSD sandforce krets. Skärm: Asus spelskärm typ 24tum 144hz någonting. Jag kom inte riktigt ihåg.

#5 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 11 januari 2015 - 16:10

Kul idé, men peltiers har sedan länge spelat ut sin roll. Enda de funkar bra till idag är att kyla RAM och liknande komponenter med mycket låg effektförbrukning. Lattja runt med olika setups i detta program http://www.overclock...-tec-calculator så ser du fort att det enda hållbara för rimlig kylning och energiförbrukning är många peltiers parallellt och som körs på låg spänning. En ensam 62x62mm TEC på qmax 400w @ 24 V drar över 700W vid fulle rulle, det är minst 2 ggr för mycket för att kunna kyla av.

Här är ett exempel på en välpresterande 4 st parallella tecs som kyler en 3770k  http://www.xtremesys...-TEC-Direct-Die

Singel TEC, bara att glömma tyvärr :P

Precis, gjorde en snabb beräkning på lite retrohårdvara, knappt det är lönt med en pelt för geforce 4 överklockning ens. Ett sånt kort drar ~35W ej överklockat och maxar ut vid 70-100W kanske beroende på hur långt de skalar med spänningsökning?

Så för att ha ordentlig effekt och lite trevlig subzero på ett sånt kort vill man åt en pelt med Qmax på 200W+ vilket inte existerar för 12V peltiers.

Jämför man med en 400W ebay peltier:

http://www.ebay.com/...=item3f27d2db50

så har den en Qmax på 178W vid 15.4V, vilket lämnar en Qmax på kanske 110-130W vid 12V beroende på hur strömmen skalar med spänningen.

Säg Qmax12v på 120W och 45 grader delta Tmax12V  och att kortet maxar ut vid 80W. Då landar man på en delta T mellan varma och kalla sidan på 15 grader vilket är riktigt kass.

Med andra ord räcker en 400W ebay pelt typ inte till något om man bara kan köra den på 12V :(

• 0

#6 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 11 januari 2015 - 16:17

Jo jag vet att peltierelement är otroligt innefektiva. Men jag tycker att dem är häftiga.

Jag klarar inte av att bygga en egen kaskadmaskin så jag funderar därför på detta istället.

På din första fråga om vad jag ville uppnå så är det att jag vill lägre temperaturer så att jag kan klocka högre. Jag vill klocka så högt som möjligt med så låg spänning som möjligt. Dock max 1.4 volt, vilket som är nästan säkert. Enligt intels datablad så är maxspänningen just 1.375 volt. 

Jag vet inte om jag var otydlig. Jag försökte förklara att jag vill ha vattnet som kyler processorn jävligt kallt, och detta med hjälp av 2st sekundära peliter som kyler vattnet i loopen. Dessa skulle vara på 250w qmax vardera. Ett sekundärt vattenkylningssystem skulle kyla dessa peltiers. Så för att transportera bort vi säger 750w värme så hade jag tänkt att nyttja 2st 360 radiatoer och sedan 2st peltar. Sedan hade jag tänkt att ha en jävligt stor reservoar.

Så vi tar ditt räkne exempel. Vi säger att vattnet håller en temp på 10 grader för att det är kylt av det sekundära systemet. Nu har jag inte räknat på vattentempen. Siffran är tagen ur luften

Så 20+10+12-36= -4 grader. Har jag förstått det rätt?

Sedan tar vi samma räkne exempel med en full load på 350w och med en delta T på 8

20+10+12-8=  24 grader     Eller?    Ok... det är väl inte illa pinkat vid 5ghz någonting.

Men om jag byter till den Ivy bridge 4930k som min polare äger istället. Den generar 145w vid 4.5ghz med 1.2v. Då blir ju det nästan vettig. Eller?

Har gjort en stor edit, missade att Qmax är mycket lägre än max effekt för peltiern så det blir mycket värre än så. En 400W peltier har tex en Qmax på 178W.

Så redan vid 150W så får du bara 11 grader skillnad mellan den varma och kalla sidan vilket är mindre än du kommer få i förlust mellan cpu-peltier-block, Samtidigt som du går från att kyla bort 150W till att behöva kyla bort 550W istället.

• 0

#7 Necrodude

Necrodude

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 27 inlägg
  • PlatsHalmstad

Postad 11 januari 2015 - 16:22

Precis, gjorde en snabb beräkning på lite retrohårdvara, knappt det är lönt med en pelt för geforce 4 överklockning ens. Ett sånt kort drar ~35W ej överklockat och maxar ut vid 70-100W kanske beroende på hur långt de skalar med spänningsökning?

Så för att ha ordentlig effekt och lite trevlig subzero på ett sånt kort vill man åt en pelt med Qmax på 200W+ vilket inte existerar för 12V peltiers.

Jämför man med en 400W ebay peltier:

http://www.ebay.com/...=item3f27d2db50

så har den en Qmax på 178W vid 15.4V, vilket lämnar en Qmax på kanske 110-130W vid 12V beroende på hur strömmen skalar med spänningen.

Säg Qmax12v på 120W och 45 grader delta Tmax12V  och att kortet maxar ut vid 80W. Då landar man på en delta T mellan varma och kalla sidan på 15 grader vilket är riktigt kass.

Med andra ord räcker en 400W ebay pelt typ inte till något om man bara kan köra den på 12V :(

http://customthermoe...CZ_spec_sht.pdf

Denna hade jag tittat på. Den har Qmax 400w. Jag matar den med den spänning som den behöver. Jag är en elektriker, så jag fixar det utan problem.

Jag läste någonstans att man bör satsa på att ha en qmax som är 3 gånger högre än cpu:s effekt.

Men då hade jag behövt en qmax på 600w någonting. Den fetaste pelten, den i länken alltså har ju 400w i Qmax. 

• 0

#8 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 11 januari 2015 - 16:30

http://customthermoe...CZ_spec_sht.pdf

Denna hade jag tittat på. Den har Qmax 400w. Jag matar den med den spänning som den behöver. Jag är en elektriker, så jag fixar det utan problem.

Wow, det är en extrem peltier, 700W stycket i max powerconsumption! Bara 3 stycken sånna är 2.1KW värme att göra av någonstans från rummet för att inte prata om elräkningen och om du har säkringar för de samtidigt som du kör dator mm?

Tecs må vara coola men ta en titt på tex

http://www.xtremesys...omemade-chiller

Du behöver inte kunna någonting om att bygga en kaskad för det, det är en vanlig loop minus radiator där evaporatern från en vanlig AC är placerad i reservoaren. Kanske inte det snyggaste bygget men hela principen finns där :)

Det kommer mest troligt bli billigare, dra en bra bit över 1KW mindre vilket även innebär 1KW+ mindre att kyla bort från rummet samtidigt som det lär ge likvärdiga eller bättre temperaturer.

• 0

#9 Necrodude

Necrodude

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 27 inlägg
  • PlatsHalmstad

Postad 11 januari 2015 - 16:47

Wow, det är en extrem peltier, 700W stycket i max powerconsumption! Bara 3 stycken sånna är 2.1KW värme att göra av någonstans från rummet för att inte prata om elräkningen och om du har säkringar för de samtidigt som du kör dator mm?

Tecs må vara coola men ta en titt på tex

Du behöver inte kunna någonting om att bygga en kaskad för det, det är en vanlig loop minus radiator där evaporatern från en vanlig AC är placerad i reservoaren. Kanske inte det snyggaste bygget men hela principen finns där :)

Det kommer mest troligt bli billigare, dra en bra bit över 1KW mindre vilket även innebär 1KW+ mindre att kyla bort från rummet samtidigt som det lär ge likvärdiga eller bättre temperaturer.

Jag är medveten om dessa sakerna angående att rummet blir varmt och att det kostar pengar att driva dem, men det är inga problem.

Frågan är:

Om det kylda vattnet håller en låg temp tex 10 grader( eller varför inte 5 grader) för att det är kylt av ett sekundärsystem. Då borde det väl funka? Sedan så har jag ju valet att byta cpu till en socket 2011 ivy bridge med.

Ska kolla på länken efter att jag varit iväg och handlat och lagat middag. Snart tillbaka.

• 0

#10 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 11 januari 2015 - 17:04

Jag är medveten om dessa sakerna angående att rummet blir varmt och att det kostar pengar att driva dem, men det är inga problem.

Frågan är:

Om det kylda vattnet håller en låg temp tex 10 grader( eller varför inte 5 grader) för att det är kylt av ett sekundärsystem. Då borde det väl funka? Sedan så har jag ju valet att byta cpu till en socket 2011 ivy bridge med.

Ska kolla på länken efter att jag varit iväg och handlat och lagat middag. Snart tillbaka.

Kollar du i dokumentet du skicka så teoretiskt sett ja.

Vid 250W last kan du få en DeltaT på typ 20 grader, sen har du förlusten mellan CPU och Tec, samt mellan tech och vattenblock. Så du kommer fortfarande få rätt minimal effekt av att ha en tec på CPU jämfört med att kyla CPUn med det kalla vattnet direkt.

Nästa steg är för att kyla vattnet, Du ska kyla bort 950W och hålla vattnet på den kalla sidan vid 10 grader när du har 20 grader i rummet men här kommer du vara tvungen att ha blocket kallare än vattnet för att kunna nå 10 grader så säg en delta T på 25 grader på tecen (gissar på att det är lågt räknat med 15 grader kallare Tec än vatten tempen?), då får varje tec ett Qmax på 225W så det kommer gå åt lite mer än 4 stycken tecs för att kyla vattnet eller säg 5 för totalt 3.5KW bara för sekundär loopen och 4.2KW för bara dina TECs. sen ytterligare 500-1000W för förluster i nätaggen.

EDIT: glömde att räkna med att vattnet som kyler TECsen inte kommer vara rumstempererat då de ska kyla bort flera KW! Men säg en teoretisk super mega bauta vattenkylning så att tempen på varma sidan bara är 20 grader över rums temp, då är delta T plötsligt 45 grader och varje TEC klarar kyla bort 100W värme vilket betyder att det går åt 10 TECs för sekundärloopen för massiva 7KW förbrukning :D

Det är alltså ett helt kört upplägg. Skippar du TECen mot CPU utan bara kör med kallt vatten mot den så behöver TECsen som kyler vattnet jobba mycket mindre och du skulle klara dig på typ 2-3stycken för lägre vattentemp än med 10 i exemplet ovan, men det är fortfarande otroligt mycket mindre effektivt än med en kompressor.

• 0

#11 Necrodude

Necrodude

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 27 inlägg
  • PlatsHalmstad

Postad 11 januari 2015 - 17:21

Kollar du i dokumentet du skicka så teoretiskt sett ja.

Vid 250W last kan du få en DeltaT på typ 20 grader, sen har du förlusten mellan CPU och Tec, samt mellan tech och vattenblock. Så du kommer fortfarande få rätt minimal effekt av att ha en tec på CPU jämfört med att kyla CPUn med det kalla vattnet direkt.

Nästa steg är för att kyla vattnet, Du ska kyla bort 950W och hålla vattnet på den kalla sidan vid 10 grader när du har 20 grader i rummet men här kommer du vara tvungen att ha blocket kallare än vattnet för att kunna nå 10 grader så säg en delta T på 25 grader på tecen (gissar på att det är lågt räknat med 15 grader kallare Tec än vatten tempen?), då får varje tec ett Qmax på 225W så det kommer gå åt lite mer än 4 stycken tecs för att kyla vattnet eller säg 5 för totalt 3.5KW bara för sekundär loopen och 4.2KW för bara dina TECs. sen ytterligare 500-1000W för förluster i nätaggen.

EDIT: glömde att räkna med att vattnet som kyler TECsen inte kommer vara rumstempererat då de ska kyla bort flera KW! Men säg en teoretisk super mega bauta vattenkylning så att tempen på varma sidan bara är 20 grader över rums temp, då är delta T plötsligt 45 grader och varje TEC klarar kyla bort 100W värme vilket betyder att det går åt 10 TECs för sekundärloopen för massiva 7KW förbrukning :D

Det är alltså ett helt kört upplägg. Skippar du TECen mot CPU utan bara kör med kallt vatten mot den så behöver TECsen som kyler vattnet jobba mycket mindre och du skulle klara dig på typ 2-3stycken för lägre vattentemp än med 10 i exemplet ovan, men det är fortfarande otroligt mycket mindre effektivt än med en kompressor.

hmm...

Jag förstår inte riktigt var du får 950w från. Det skulle ju vara 620w med klocken jag kör nu, och 750w med framtida klock

• 0

#12 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 11 januari 2015 - 17:30

hmm...

Jag förstår inte riktigt var du får 950w från. Det skulle ju vara 620w med klocken jag kör nu, och 750w med framtida klock

TECen du länka har en Qmax på 400W. Den kan alltså flytta max 400W energi. För att klara detta behöver du lägga en spänning på 24.8V över den och då drar den 28A.

TECen egna energiförbrukning vid max effekt är alltså 24.8V * 28A = 700W som den drar oavsett last. Ska den sen flytta de 220W som din CPU avger nu så blir det totalt 700+220 = 920W att kyla bort på den varma sidan.

Jag räknade på 250W innan för att jag kom ihåg dina siffror fel, men skulle du öka klocken lite är du långt över det oavsett.

• 0

#13 Necrodude

Necrodude

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 27 inlägg
  • PlatsHalmstad

Postad 11 januari 2015 - 17:49

TECen du länka har en Qmax på 400W. Den kan alltså flytta max 400W energi. För att klara detta behöver du lägga en spänning på 24.8V över den och då drar den 28A.

TECen egna energiförbrukning vid max effekt är alltså 24.8V * 28A = 700W som den drar oavsett last. Ska den sen flytta de 220W som din CPU avger nu så blir det totalt 700+220 = 920W att kyla bort på den varma sidan.

Jag räknade på 250W innan för att jag kom ihåg dina siffror fel, men skulle du öka klocken lite är du långt över det oavsett.

Ok. nu är jag med på noterna.

Tackar så mycket för informationen. Det känns som om jag får tänka om lite.

Men kylt vatten är ju väldigt intressant.

Ha det så bra

• 0

#14 Diesel

Diesel

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 282 inlägg
  • PlatsVetlanda

Postad 11 januari 2015 - 19:22

Bor du så att du har tillgång till egen trädgård så finns det ett sätt att få kallt vatten, nästan gratis.

1. Skaffa ett stålfat på 195 liter, gräv ner det minst 150 cm överkant fat i marken. Fyll tillbaka jord 100 cm , sen 20 cm markisolering, sen jord igen.

Isolerade slangar ner till fatet, en bra pump som klarar höjdskillnaden. Resultat, vattentemp under 10 grader till o med på sommaren.

Du tillför 220w värme, men marken kyler bra på 195 liter.

Se upp för kondens med kallt vatten, finns ju något som heter daggpunkt ;)

• 0
--------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag är inte bra på att skriva med tangentbord, fast jag tror jag har ALT under CTRL. På HWbot - TSdiesel

#15 Necrodude

Necrodude

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 27 inlägg
  • PlatsHalmstad

Postad 11 januari 2015 - 20:26

Bor du så att du har tillgång till egen trädgård så finns det ett sätt att få kallt vatten, nästan gratis.

1. Skaffa ett stålfat på 195 liter, gräv ner det minst 150 cm överkant fat i marken. Fyll tillbaka jord 100 cm , sen 20 cm markisolering, sen jord igen.

Isolerade slangar ner till fatet, en bra pump som klarar höjdskillnaden. Resultat, vattentemp under 10 grader till o med på sommaren.

Det var ju ingen dum idé. Jag har min trädgård precis bakom datorn

Jag har suttit och googlat lite hittade den här sidan

http://www.xtremesys...Triple-RAD-Cool

Där framgår det att en 360 radiator kan med en kraftig fläkt kyla 450w

Jag hade ju tänkt så här att jag skulle ha 2st 360 radiatorer i primärloopen. Det blir ju 900w i bästa fall. Det beror ju givetvis på fläkten man använder och dess varvtal. Men om vi avrundar deråt och säger att radiatorerna tar bort 700w värme.

Pelten skulle ju producera 920w vid 4.6ghz. Sedan så ville jag överklocka lite mer så vi säger att det blir 1,5kw värme

Så om jag tar 3st radiatorer eller så kan ju dem ta bort upp till 1350w värme.

Tar vi 4 st så blir det upp till 1800w som radiatorena kan teoretiskt sett plocka bort.

Sedan så tar jag och monterar pump utan dess like i loopen som tex skulle kunna flytta 50l vatten i minuten.

En vanlig pump brukar ju kunna flytta ca 15l i minuten.

I mitt huvud så blir ju det att vattnet borde vara ganska svalt nu kanske runt 35 grader eller något i den stilen.

Sedan så kopplar jag in mitt sekundärsystem som kyler ner primärsystemet med 2st peltar med Qmax 250w.

Då behöver ju inte sekundärsystemet plocka bort 1,5kw värme. Eller????

I mitt huvud så borde vattnet blir väldigt svalt. Eller är jag helt ute och cyklar igen.

Jag har drivor av radiatorer och pumpar och block liggandes där hemma, därav tanken på att bygga detta monstersystem med

4st 360 raddar i primärsystem, 2st i sekundärsystemet.

• 0

#16 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 11 januari 2015 - 20:59

Det var ju ingen dum idé. Jag har min trädgård precis bakom datorn

Jag har suttit och googlat lite hittade den här sidan

http://www.xtremesys...Triple-RAD-Cool

Där framgår det att en 360 radiator kan med en kraftig fläkt kyla 450w

Jag hade ju tänkt så här att jag skulle ha 2st 360 radiatorer i primärloopen. Det blir ju 900w i bästa fall. Det beror ju givetvis på fläkten man använder och dess varvtal. Men om vi avrundar deråt och säger att radiatorerna tar bort 700w värme.

Pelten skulle ju producera 920w vid 4.6ghz. Sedan så ville jag överklocka lite mer så vi säger att det blir 1,5kw värme

Så om jag tar 3st radiatorer eller så kan ju dem ta bort upp till 1350w värme.

Tar vi 4 st så blir det upp till 1800w som radiatorena kan teoretiskt sett plocka bort.

Sedan så tar jag och monterar pump utan dess like i loopen som tex skulle kunna flytta 50l vatten i minuten.

En vanlig pump brukar ju kunna flytta ca 15l i minuten.

I mitt huvud så blir ju det att vattnet borde vara ganska svalt nu kanske runt 35 grader eller något i den stilen.

Sedan så kopplar jag in mitt sekundärsystem som kyler ner primärsystemet med 2st peltar med Qmax 250w.

I mitt huvud så borde vattnet blir väldigt svalt. Eller är jag helt ute och cyklar igen.

Jag har drivor av radiatorer och pumpar och block liggandes där hemma, därav tanken på att bygga detta monstersystem med

4st 360 raddar i primärsystem, 2st i sekundärsystemet.

Har du radiatorer i primärloopen kommer den aldrig bli svalare än luftens temperatur då de kommer värma upp vattnet om det är kallare än så. Så med radiatorer i primärloopen kommer du som kallast ha 20 graders vatten till den varma sidan på peltiern. Detta medför att du som bäst kommer ha runt 0 gradigt på den kalla sidan av peltiern (överklockar du mer ökar tempen här) och därmed en cpu temp en bit över nollan.

Angående pumpen så får du väldigt lite effekt av att öka flödet så länge det är ok, så ända anledningen att gå upp från en normal vattenkylningspump (syftar på tex en D5a och inte något billigt ek skit) är om du har ett extremt tungdrivet system vilket du får om du har många block då de har klart större motstånd än allt annat i loopen. Så en super pump är onödigt så länge du inte har subzero vätska i ett chiller system som tex Gubbens:
http://www.techswede...ng-med-chiller/
Detta pga att glykol/metanol får högre viskositet under nollan.

Här är jag inte med längre i dina tankar, du kan inte bara addera effekten från radiatorerna och TECs. Eftersom du har 2 radiatorer i primärloopen så kan den aldrig få lägre temp än luften då radiatorerna värmer vattnet om det skulle bli kallare. På samma sätt fungerar inte en vattenkylning som så att du har stor variation i temperatur beroende på var i loopen du mäter så du kan inte kylar ner vattnet efter radiatorn så att säga utan vattnet i hela loopen har ungefär samma temperatur.

Så säg att du kopplar in 2st 250W Qmax radiatorer vilka belastar sekunderloopen med 2x500W + det den transporterar bort från primärloopen vilket är max 500W beroende på delta T. Men säg att du får ner sekundärloopen till 35 grader också så du får ett delta T mellan looparna på nära 0 grader så du får max kyleffekt. I så fall kommer du få ner temperaturen på vattnet i primärloopen, problemet är att effekten från radiatorerna minskar när de får hjälp och effekten från TECsen minskar när delta T ökar så du kommer inte komma ner hela vägen till rums temp men några grader lägre än med bara radiatorerna kommer du nog komma. Frågan är om det verkligen är rimligt att bygga en extra loop med 2 törstiga TECs för att få ner vattentempen ett par grader. 

Jag har sagt det innan, men detta är seriöst ett skitdumt system jämfört med att bara använda en normal kompressorbaserad waterchiller. Du bränner en massa extra energi på absolut ingen fördel

• 0

#17 Necrodude

Necrodude

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 27 inlägg
  • PlatsHalmstad

Postad 11 januari 2015 - 21:33

Jag har sagt det innan, men detta är seriöst ett skitdumt system jämfört med att bara använda en normal kompressorbaserad waterchiller. Du bränner en massa extra energi på absolut ingen fördel

Det må vara dumt, men vissa kanske tycker att det är kul. Jag kan nöja mig med att cpu:n håller ca noll grader eller kanske 10+ i full load. Det gör inget. Jag är inte ute efter att slå världsrekort. Jag är väl inne på sveriges extremase hårdvarusajt. Skulle nästan påstå

att det här skulle bli ett ganska extremt vattenkylningssystem. Också extremt dumt. Den får du. 

Jag visste inte att det var så att de extra radiatorerna i primärloopen kunde vara negativa, att dem värmde. Men nu vet jag. Jag har lärt mig många nya saker idag.

Blir lite sugen på att följa Diesels exempel, för att sedan kyla det kalla vattnet med ett sekundärsystemet.

Hur är det med att ha lite glykol i lopen? Så att det inte fryser.

Edit: Precis kollat på denna länk jag fick av Lanbonden

Det var ju riktigt najs. Du har ju rätt. Det verkade ju vara fan så mycket enklare och billigare.

Får ta mig en riktigt lång funderare på det här. Allt är ju bara i tankestadiet ännu så länge

• 0

#18 Marquzz

Marquzz

Hedersmedlem

• Administratörer
  • 8 431 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsStockholm

Postad 11 januari 2015 - 22:52

Det kanske är en kul tanke, men systemet blir lite som att byta till en mycket starkare motor i en bil och samtidigt byta ut däcken mot cykeldäck. Extremt ja, men ganska dumt. Som tidigare personer redan sagt, är du redan inne på att kyla vattnet så är det mycket effektivare att bara köra ett vanligt block på processorn. Med peltier skenar det fort iväg med temperaturer och effekt.
  • 0

Gigabyte Z170X-UD3 | 6700K @ 4600 | 16 GB Corsair 2666 CL16 @ 2933 CL15 | Asus GTX 980 Ti Strix OC 

"if you want the most solid Windows ever put together, there's a community project that combined the best features of ME, CE, and NT. It's called Windows CE.ME.NT., because it's always frozen"
u6213.png
http://rec.elmor.se/...ew.php?user=113

#19 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 11 januari 2015 - 22:55

Blir lite sugen på att följa Diesels exempel, för att sedan kyla det kalla vattnet med ett sekundärsystemet.

Hur är det med att ha lite glykol i lopen? Så att det inte fryser.

Lite glykol i loopen är inte dumt om du är rädd att frysa det, men det borde aldrig frysa på det djupet här i södra Sverige :)

Funderade lite på det med hur mycket du behöver för att kyla vattnet som strömmar förbi i hög hastighet ens några grader.

Vattnets värmekapacitet är 4,181 [kJ/(kg·K)] där Joule är W*s, så 4181 Watt *sekund /kg och grad.

Så kyler du med 4181W effekt under en sekund sänker du tempen på 1kg som ungefär är samma som 1liter vatten 1 grad.

För att använda siffrorna du angav innan så säg en traditionell pump på 15 liter / minut eller 0.25 liter per sekund sen lite motstånd på det så säg 0.1 liter per sekund så krävs det fortfarande 418W för att sänka tempen på vattnet som passerar 1 grad.

Det är för övrigt precis samma anledning som gör att allt vatten i loopen i princip har samma temperatur för att vattnet har så hög värmekapacitet att det tar tid att värma/kyla.

Så för att vara negativ mot peltiers igen så skulle jag hävda att du har ett riktigt extremt system bara med den nedgrävda tunnan (när jag skaffar hus ska jag ha den på minnet också!) och kan skippa delen med peltiers igen :)

ps. Om inget annat har jag själv blivit sugen på att beställa en Peltier för riktig retroöverklockning, men med modern hårdvara och 24/7 drift skulle jag inte röra det. 

• 0

#20 Necrodude

Necrodude

Luftöverklockare

• Medlemmar
  • Pip
  • 27 inlägg
  • PlatsHalmstad

Postad 12 januari 2015 - 20:58

Lite glykol i loopen är inte dumt om du är rädd att frysa det, men det borde aldrig frysa på det djupet här i södra Sverige :)

Funderade lite på det med hur mycket du behöver för att kyla vattnet som strömmar förbi i hög hastighet ens några grader.

Vattnets värmekapacitet är 4,181 [kJ/(kg·K)] där Joule är W*s, så 4181 Watt *sekund /kg och grad.

Så kyler du med 4181W effekt under en sekund sänker du tempen på 1kg som ungefär är samma som 1liter vatten 1 grad.

För att använda siffrorna du angav innan så säg en traditionell pump på 15 liter / minut eller 0.25 liter per sekund sen lite motstånd på det så säg 0.1 liter per sekund så krävs det fortfarande 418W för att sänka tempen på vattnet som passerar 1 grad.

Det är för övrigt precis samma anledning som gör att allt vatten i loopen i princip har samma temperatur för att vattnet har så hög värmekapacitet att det tar tid att värma/kyla.

Så för att vara negativ mot peltiers igen så skulle jag hävda att du har ett riktigt extremt system bara med den nedgrävda tunnan (när jag skaffar hus ska jag ha den på minnet också!) och kan skippa delen med peltiers igen :)

ps. Om inget annat har jag själv blivit sugen på att beställa en Peltier för riktig retroöverklockning, men med modern hårdvara och 24/7 drift skulle jag inte röra det. 

satt precis och tittade igen på det här ac systymet som kyler vattnet.

Hans system ligger och idlar på runt 20 grader, men ligger runt 45 grader i full load. Det är ju ganska bra temperaturer, men inte jättebra.

Visst det är ju en 6 kärning socket 1366:a på 1.5 volt + 2 grafikkort. Jag hade nog viljat få temperaturen ännu mer.

Hur många watt kan detta system i värme genera? skulle gissa på runt 700w någonting. Så det är ju inte så pjåkit.

Jag vill ju få ner cpu tempen i full load nära nollan eller under. Så varför inte använda den pelten jag tjatade om med 400w Qmax som generar ca 900w värme med processsorn inräknad och använda en fetare ac för att kyla vattnet. Då blir det ju inte att man behöver 10 st 400w peltar med Qmax 250w som kyler vattnet.

En sådan kompressor som den i länken ovan förbrukar runt 500w. När jag tittar på det systemet så inser jag att jag behöver en fetare Ac för att ta hand om 900w värme. Han får ju en loadtemp på 45 grader när han spyr ut gissningsvis  ca 700w värme. Så om jag vill ta bort 1200w värme då mitt system skulle klockas så behöver jag ju en ac som kanske drar uppemot 1.5-2kw. Så hur mycket energi förbrukar då mitt kylsystem. 700w från pelten + 1.5kw från Acn.

Då är vi uppe i 2,2-3 kw för att kyla bort 350w värme från min Cpu.  Ganska cp faktiskt.

Men det är ju ändå inga 7kw som det skulle bli i Lanbondens räkne exempel. Njae pelt på cpun verkar fortfarande vara uteslutet. Fast man borde få ganska låga temps på cpu:n. Får nog fundera vidare

• 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar