Hoppa till innehåll

Foto

Vad jag har sysslat med på sistone

980Ti

• Var vänlig och logga in för att svara
10 svar till detta ämne

#1 Rauf

Rauf

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 832 inlägg
  • PlatsMalmö

Postad 28 oktober 2015 - 23:31

Händer ju inte så mycket på forumet så jag tänkte dela med mig av vad jag har sysslat med på sistone. Förra veckan la jag 4,5 dagar och 150 liter kväve på att försöka kvala in till Galax GOC-finalen. Hårdvaran var ett 980 Ti LN2 GOC-edition från Galax, och en 6700K begränsad till 5800 MHz. Tävlingsmomenten bestod av Fire Strike normal/extreme/ultra och 3dmark11 performance.

Det var jävligt kul måste jag säga. Verkligen en upplevelse att köra 980 Ti på kväve. Mer om detta lite längre ner. Tyvärr hade jag otur med kortet, det klockade rätt kasst. Max 1950/2100 MHz kom jag upp i, men mest effektivt var 1915/2150 MHz. Jag tror jag hamnade på 14:e plats, orkar inte räkna ihop allas resultat manuellt, eftersom de bara redovisar topp 12 på tävlingssidan: http://www.futuremar.../galax-goc-2015

De tolv första vann en plats i finalen i Kina, all expenses paid. 50 poäng bättre i Fire strike och 3Dmark11, alltså ca 0,2%, hade räckt för en finalplats. Det var lite surt faktiskt…

Att köra 980 Ti på kväve är verkligen något i hästväg. Jag har kört lite med 980 icke Ti, men det kommer inte i närheten. Till en början med kan jag nämna att jag har en 8 Pack PSU på 2000W. Ett 980 Ti med 1.70V och en ganska så lätt klockad 6700K drar mer än vad den orkar med och Combined testen kraschar direkt vid start! Fick byta till ett 1000W för CPU, moderkort och bara köra 2000W till 980 Ti. Som jämförelse så duttar man mest lite kväve då och då när man kör CPU, även 5960X. Med detta monster så gäller det att dunka in kanske två dl kväve precis innan testerna börjar, och sen bara fortsätta hälla. Trots att man dunkade in kväve precis innan början av testen så steg tempen upp emot 10 grader innan den stabiliserades. Det krävs upp emot 2 liter kväve per runda Fire strike, som är ett väldigt kort benchmark. Och då räknar jag bara själva benchmarken. Även i idle är effekten på ett 980 Ti med 1.75+V helt grotesk. Om jag fick en krasch eller cold bug, så att jag måste upp över cold boot bug tempen (från -90 ungefär till -50) så var det bara att fortsätta låta kortet idla tills kortet nådde -50 och då bryta strömmen. Att blåsa på med brännaren som håller 1900 grader för att få upp tempen tog mycket längre tid. När man sen bröt strömmen vid -50 så sjönk tempen mer än 10 grader till under -60! Detta gjorde även kortet lite svårbemästrat vid bench eftersom det blir svårt att hålla tempen i schack för att undvika cold bug mellan testen när man har en så stor temp diff mellan den stora massan i LN2-potten och pottens kontaktyta mot GPUn. Det blev en utmaning att kunna hålla nere tempen mot slutet av varje test, utan att tempen skulle sjunka för mycket medan kortet idlade mellan testen. Ovanstående är såklart med ett tjockt islager i potten för att undvika leidenfrost effekten och få så effektiv användning av kvävet som möjligt. Bara att konstatera att en Kingpin Fat pot inte riktigt pallar med lasten från ett 980 Ti. En försvårande omständighet är också att många 980 Ti har låg cold bug, mitt hade -100 i Win 8 och -85 i Win 7. Detta gör att kvävet inte förångas så snabbt utan mer ligger o bubblar. Ju lägre temp potten har desto snabbare förångas kvävet och desto lättare är det att hålla ner temperaturen vid hög last och även kontrollera den bra.

Nåja, det var riktigt kul att köra en 3D-tävling och jag tar med mig många lärdomar. Håller jag fortfarande på nästa år så ska jag definitivt köra igen. Får försöka hitta någon att samarbeta med till nästa år så man kan samsas om korten (och eventuellt om resultaten). En slump att det är två från Indonesien, två från Brasilien, två från Sydafrika, två från Tyskland som gick vidare? Utan att ha analyserat alla resultat så är ett konkret exempel att en av de deltagare som hade två från samma land har kört sitt kort i 1735 respektive 1739 MHz på GPUn (utan turbo boost, vet inte vad den exakta klocken blir med boost) i Fire strike normal respketive ultra. I Extreme däremot så körde han 1800 MHz… Och till 3Dmark11 så var det återigen ner till 1745 MHz.

Jaja, man kan ju aldrig veta, ska inte kasta anklagelser egentligen... Här kommer i alla fall lite bilder och faktiskt också en film som en som passerade spelade in med mobilkamera. Filmen är tagen under physics test, så kortet är i princip i idle då…

Bifogad fil  systemfront.jpeg   605,41KB   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  systemback.jpeg   615,13KB   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  systemback2.jpeg   605,75KB   1 Antal nerladdningar

Video: https://youtu.be/xRTLRrdLmEs

• 1
Posted Image

#2 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 29 oktober 2015 - 09:42

Riktigt trevlig läsning och synd de missade finalen, hoppas du håller intresset uppe tills nästa år!

Sjukt att systemet drar mer än vad 3st 295x med normal överklockning skulle gjort, att du kan maxa ut ett sånt nätagg med ett kort.. ja galet.

• 0

#3 Marquzz

Marquzz

Hedersmedlem

• Administratörer
  • 8 431 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsStockholm

Postad 29 oktober 2015 - 12:52

Riktigt kul läsning Rauf! Önskar verkligen jag hade tid för detta, minns så tydligt allt man gick igenom när jag benchade mer seriöst.

Galet att systemet drog så mycket, trodde verkligen att 2000 W skulle räcka, otroligt! 

Verkligen synd att du missade finalen med en sån liten marginal. Man blir påmind om att det är de små sakerna som avgör. Jag hoppas verkligen de andra deltagarna inte på något sätt har fuskat eller böjt på reglerna. Hela denna "branch" bygger ju i stort sett på folks ärlighet.

• 0

Gigabyte Z170X-UD3 | 6700K @ 4600 | 16 GB Corsair 2666 CL16 @ 2933 CL15 | Asus GTX 980 Ti Strix OC 

"if you want the most solid Windows ever put together, there's a community project that combined the best features of ME, CE, and NT. It's called Windows CE.ME.NT., because it's always frozen"
u6213.png
http://rec.elmor.se/...ew.php?user=113

#4 Rauf

Rauf

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 832 inlägg
  • PlatsMalmö

Postad 29 oktober 2015 - 13:24

Ja det var verkligen förvånande att det drog så mycket kräm. Tyvärr är alltid tiden begränsande. Man har inte tid att testa allt. Jag gjorde bara ett snabbt test mellan win 10 och win 8 och kom fram till att det var försumbar skillnad egentligen, win 10 något bättre. Dock så verkade win 10 lite mera instabilt vid ändrade klockfrekvenser på cpun. Så jag tyckte inte det var värt det eventuella strulet att köra win 10. Så här i efterhand hade det kanske varit skillnaden...

Nej, rent regelrätt fusk med t.ex. fejkade screenshots etc. i de benchmarks som inte kräver annan validering tror jag är mycket ovanligt. Dock verkar det som att det är betydligt vanligare att man tänjer på reglerna numera. Jag är i och för sig inte så mycket emot lite hw-sharing hit och dit. Tycker det är rätt rimligt med tanke på hur svårt det är med hw-support nu för tiden, särskilt med tanke på att den absoluta toppen får mycket och väldigt bra hw.

Nästa steg för mig blir ett halvhjärtat försök i HyperX-kvalet. Jag gillar egentligen varken deras eller G-skills stora tävlingar. Tycker rena minnestävlingar känns väldigt krystat. Men numera så räknas ju tävlingspoäng in i rankingen så man får ju plocka lite poäng ändå. Sen är där också en "lucky draw" bland topp 20 som vinner en plats i finalen. Den kan man ju alltid hoppas på.

Efter det blir det country cup. Ska hämta ut en i3 6320 på posten idag. Så där har vi till 2-core XTU. Dock verkar de inte skala alls på kyla, men jag vet i alla fall att de skalar något lite på spänning. Jag tror att tyskarna kan ha missat detta, de kör lägre baseclock på sina 6320 på kväve än jag fick upp min 6300 på luft...

• 0
Posted Image

#5 Rauf

Rauf

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 832 inlägg
  • PlatsMalmö

Postad 09 november 2015 - 22:40

Nästa tävling blev HyperX, HOT-kvalet. Denna gången visste jag att det skulle bli väldigt svårt att kvala in eftersom det bara fanns två platser från europa och afrika. Därför siktade jag in mig på lucky draw-platsen, som lottas ut till någon av topp 20. Det visade sig att konkurrensen var mycket mindre än jag hade väntat mig, men fortfarande så att jag hade behövt binna bra mycket minne för att kunna vara med och slåss om platserna. Absolut inte värt det. Topp 20 var enkelt att fixa, jag tror knappt att det hade behövts kväve ens. Blev en nionde plats. Hoppas nu på dragningen den 15:e :)

Kul att ha testat på minne på kyla i alla fall. Nådde strax över 1800 MHz C11-15-15-28, vilket är helt ok för hynix MFR. Det var inte heller så svårt som jag trodde, och det gick t.o.m. att köra i ca 4 timmar innan systemet inte ville längre p.g.a. is och eventuellt kondens någon stans. Hade det räckt i 15 minuter till så hade alla delmomenten varit färdiga. Nu fick jag lite snabbt tina upp minnena och minnespotten, montera cpun på ny bräda, ny cpu-pot och på med minnena och minnespotten igen. Dock fick jag dra upp cas till 12 för MSI-kortet.

Resultaten blev:

Minnesfrekvens: 1929 - http://hwbot.org/submission/3026460

XTU 5GHz : 1633 - http://hwbot.org/submission/3026452

3Dmark11 physics: 14466 - http://hwbot.org/submission/3026463

Största fördelen med att köra minne på kyla är att det blir fina bilder :)

Bifogad fil  1.jpg   387,54KB   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2.jpg   474,49KB   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  3.jpg   435,03KB   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  4.jpg   471,92KB   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  5.jpg   401,15KB   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  6.jpg   464,18KB   1 Antal nerladdningar

Snabbt över till nytt moderkort

Bifogad fil  7.jpg   491,01KB   1 Antal nerladdningar

Ska man bara köra en kort stund behövs inte isolering :)

Bifogad fil  8.jpg   406,83KB   1 Antal nerladdningar

• 0
Posted Image

#6 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 09 november 2015 - 23:11

Riktigt häftigt så håller vi tummarna för den där lucky draw platsen, vore sjukt häftigt om du kom iväg!

• 0

#7 Rauf

Rauf

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 832 inlägg
  • PlatsMalmö

Postad 12 november 2015 - 22:06

http://oc-esports.io...fying_concludes

En trevlig överraskning, läste inte artikeln så noga i morse. Kollade lite närmre slutet nu av en slump och hittade mig själv på en lucky draw plats :grin:. Dock inte den för finalen, den dras natten mellan söndag och måndag. Men det var riktigt fin hårdvara i den lucky draw jag vann:

Lucky draw prizes

Each of the three prize bundles consist of the following hardware items:

Contestants are only eligible to win 1 lucky draw prize only. Grand prize and lucky draw can be cumulated.

Hårdvara för över 10 000 är ju inte helt fel  :grin:. Blir nog till att sälja det mesta och fylla på hårdvaru- och kvävekontot :)

• 0
Posted Image

#8 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 13 november 2015 - 00:09

Satan i gatan! den var inte dum den du!

• 0

#9 Oscar Reimer

Oscar Reimer

Kväveöverklockare

• Administratörer
  • 2 313 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • Plats195.75.38.139

Postad 13 november 2015 - 10:36

Wow! Några riktigt fina saker där, särskilt SSD:n.

• 0

Mvh

Oscar Reimer

Synpunkter eller frågor? Skicka PM!

#10 Marquzz

Marquzz

Hedersmedlem

• Administratörer
  • 8 431 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsStockholm

Postad 13 november 2015 - 19:57

Coolt! Stort grattis! Kan tänka mig köpa agget, PMa när du fått grejerna
  • 0

Gigabyte Z170X-UD3 | 6700K @ 4600 | 16 GB Corsair 2666 CL16 @ 2933 CL15 | Asus GTX 980 Ti Strix OC 

"if you want the most solid Windows ever put together, there's a community project that combined the best features of ME, CE, and NT. It's called Windows CE.ME.NT., because it's always frozen"
u6213.png
http://rec.elmor.se/...ew.php?user=113

#11 Rauf

Rauf

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 832 inlägg
  • PlatsMalmö

Postad 16 november 2015 - 08:08

Coolt! Stort grattis! Kan tänka mig köpa agget, PMa när du fått grejerna

Perfekt, will do!