Hoppa till innehåll

Foto

Hemmanätverksproblem

hemman%c3%a4tverksproblem

• Var vänlig och logga in för att svara
1 svar till detta ämne

#1 Marquzz

Marquzz

Hedersmedlem

• Administratörer
  • 8 431 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsStockholm

Postad 29 november 2015 - 09:02

Jag har en AC68U varav ett par datorer är kopplade via wifi och en dator via sladd. Jag har också en NAS kopplad till den via Ethernet. Normalt sätt när jag ansluter en dator till nätverket så väljer jag arbetsplatsnätverk i den där popuprutan som kommer upp när man ansluter till ett nytt nätverk. Det fungerar alldeles utmärkt och man kommer åt NAS:en.

Nu har jag precis bytt nätverkskort på en av de stationära till ett PCI-E baserad AC68, även detta från Asus. Tyvärr använde jag av bara farten Asus medföljande programvara för att ansluta wifi och Windows 10 klassade detta som public av någon anledning. Jag kunde därmed inte ansluta NAS:en längre. Jag ändrade till Private för att få igång file sharing osv, men nu kan jag inte ansluta för att jag inte är ansluten till en homegroup. Jag är inte så intresserad av att skapa en Homegroup då allt fungerade fint när jag bara angav workplace som nätverkstyp. Tyvärr hittar jag inget sätt att byta till det nu i efterhand, man kan bara switcha mellan private och public.

Jag inser att jag kan skapa en homegroup osv, men det känns lite meningslöst då jag egentligen inte behöver det, jag behöver bara komma åt NAS:en från alla datorer...

• 0

Gigabyte Z170X-UD3 | 6700K @ 4600 | 16 GB Corsair 2666 CL16 @ 2933 CL15 | Asus GTX 980 Ti Strix OC 

"if you want the most solid Windows ever put together, there's a community project that combined the best features of ME, CE, and NT. It's called Windows CE.ME.NT., because it's always frozen"
u6213.png
http://rec.elmor.se/...ew.php?user=113

#2 Marquzz

Marquzz

Hedersmedlem

• Administratörer
  • 8 431 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsStockholm

Postad 29 november 2015 - 11:52

Löste det genom att avinstallera Asus mjukvara+drivers och sedan installera om allt igen. Men denna gång anslöt jag nätverket med hjälp av Windows mjukvara och startade inte ens Asus och nu funkar det.

Tyvärr gick det inte att installera endast drivers, dvs det fanns ingen inf fil, utan endast en exe och det gick inte att välja att inte installera mjukvaran.

• 0

Gigabyte Z170X-UD3 | 6700K @ 4600 | 16 GB Corsair 2666 CL16 @ 2933 CL15 | Asus GTX 980 Ti Strix OC 

"if you want the most solid Windows ever put together, there's a community project that combined the best features of ME, CE, and NT. It's called Windows CE.ME.NT., because it's always frozen"
u6213.png
http://rec.elmor.se/...ew.php?user=113

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar