Hoppa till innehåll

Foto

Resultat HWbot Team CUP 2016

resultat hwbot team cup 2016

• Var vänlig och logga in för att svara
25 svar till detta ämne

#1 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 04 juli 2016 - 15:02

Lite lurigt då vi egentligen inte vill lägga upp resultat för tidigt (the power of sandbaging is strong!) men det är roligt att visa upp vad vi presterat så jag börjar med min första körning för ett av tre resultat i DDR mem frequency.

Resultatet finns att skåda här på HWbot http://hwbot.org/submission/3255074 och vår totala placering i DDR frequency staget finns här http://oc-esports.io...mory_clock_ddr1

Vid publiceringstid är detta rank12 i DDR frekvens och det ända resultatet i top25 som inte är gjort med ett DFI lanparty moderkort (rip) utan med ett ASUS A8N32-sli deluxe moderkort.

1660909.jpg

Minnet som användes är ett Adata Vitesta DDR600 överklockat till DDR824, och då Asus kortet inte vill mata minnet med ordentligt med spänning, 3.6V i detta fallet så användes en OCZ DDR booster för att lösa den biten.

1660910.jpg

Och då vi behöver 2 resultat till så delar jag med mig av lite settings.

MgBYMwkzkZ5ZA.png

enRw732pjgjwG.jpg

NGj3wPrvGW2xN.jpg

• 1

#2 Calathea

Calathea

Torrisöverklockare

• TeamSweden
  • PipPipPip
  • 864 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsLinköping

Postad 04 juli 2016 - 17:00

Snyggt! Vad är det för block? Och vi behöver väl inte posta på boten innan man lägger upp här, även om jag inte gillar sandbagging..

• 0

#3 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 04 juli 2016 - 17:36

Snyggt! Vad är det för block? Och vi behöver väl inte posta på boten innan man lägger upp här, även om jag inte gillar sandbagging..

Sant att vi kan lägga upp saker här som inte är postade på boten innan men det känns lite märkligt? Själv gillar jag sandbagging i alla fall delvis, har haft mycket roligt i tävlingar när någon annan hänger med så båda uppdaterar en gång om dagen eller så och precis slår den andra :)

Angående blocket så är det ett Swiftech Apogee GT, kanske inte det bästa blocket på marknaden men passar lite gamla sockets

https://www.overcloc...-wc-026-sw.html

• 0

#4 Gubben

Gubben

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 548 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsSundsvall

Postad 05 juli 2016 - 14:12

Ska lägga upp det här resultatet, testa med det moddade EK blocket med lilla Chillern ca 7C

Typ lite Sandbagging finns mer även med chillern

Bifogad fil(er)

• 0

#5 Gubben

Gubben

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 548 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsSundsvall

Postad 05 juli 2016 - 18:00

Efter lite Tweaks.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  10563.png   1,5MB   1 Antal nerladdningar

• 0

#6 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 06 juli 2016 - 12:10

Nu är jag kanske bitter och lite tramsig men fick köra om DDR mem frequency igen pga nya regler att de ville ha med CPUz cpu tab också i screenshootet av någon anledning.

m3dMVpKGdvRAx.png

• 0

#7 Calathea

Calathea

Torrisöverklockare

• TeamSweden
  • PipPipPip
  • 864 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsLinköping

Postad 07 juli 2016 - 09:47

Nu är jag kanske bitter och lite tramsig men fick köra om DDR mem frequency igen pga nya regler att de ville ha med CPUz cpu tab också i screenshootet av någon anledning.

Äh, det är alltid trist med nya regler under tävlingens gång. Skulle man kört kväve dessutom så blir det ju extremt drygt att behöva köra om. Nu kommer iaf jag komma ihåg att lusläsa reglerna INNAN :)

• 0

#8 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 07 juli 2016 - 21:41

Har kört igenom två kort för SC4: Vintage (DDR1), Stage 4: 3DMark05 - Socket 939 + Radeon R500 (Average of 3 best GPUs), nämligen ett x1950XT och ett x1900XT.

Började med att testa en massa drivrutiner vid olika LOD inställningar och valde att köra vidare på AMD Catalyst 8.12 vid LOD15 då det var den snabbaste med ett par poängs marginal (skilde ett par hundra poäng till de sämre drivrutinerna som testades!).

Först ut ett helt orört x1950XT som har rätt schysta minnen men lite trött kärna, vilket förhoppningsvis beror på dåliga stockkylaren som kämpar för att hålla kortet under 90 grader. Lite Vmods och kyla på detta så kommer det nog flyga. En annan sak jag lärde mig var att CPUn var väldigt viktig i detta fallet då överklockningen av CPUn, 2.6 till 3.0 GHz gav lika mycket extra poäng som överklockningen av grafikkortet.

Inget resultat som är upplagt på hwbot än men nu vet vi att kortet funkar och är redo för mer action!

Wwd4amWYRRpQB.png

Näst ut är x1900XT kortet, här blev jag lite förvånad att det faktiskt presterade bättre än x1950XT kortet vid samma frekvens.

x1950XT 681/999 MHz  12663pts
x1900XT 621/891 MHz  12615pts

Efter att ha läst på lite verkar det helt enkelt som att mer minne gör mycket skillnad för x1900 serien då x1900xt i 256MB variant ska prestera sämre än 512MB varianten. Vi vill alltså åt ett x1900XTX också!

I övrigt är det en lite taskig jämförelse när det kommer till hur bra korten klockar då detta kortet redan är moddat för Vcore och har en tredjeparts kylare sen tidigare. Det är dock kört på lägsta möjliga Vcore med modden så där finns fortfarande gott om utrymme att hämta mer.

Kqv8VWjPgQvNV.png

Sist men inte minst en liten text från legenden Hipro5:

"The very first ATI X1900XTX I tested, had NO cold bug at all..... -107*C with 1.18VCore and in IDLE mod, was working like a charm... Unfortumately I blew it... Second one was bad.... -27*C started to act like crazy....Third one was OK down to - 48*C."

Hög risk att dessa korten trivs bättre på en chiller än på LN2 precis som CPUn, får se hur vi lägger upp det hela.

• 0

#9 Rauf

Rauf

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 832 inlägg
  • PlatsMalmö

Postad 08 juli 2016 - 13:20

Vad gör man med 50L kväve?

Bifogad fil  Kväve.jpg   217,94KB   2 Antal nerladdningar

Jo, man får ju klocka lite...  :grin:

Körde ganska så grundliga tester av min BW-E setup igår. Testade den lite i olika 2D benches, och testade sist vad för klocks som är rimliga för 3D-benches. 6950X är lite lurig att köra på kväve då den har så låg CB. Min låg på 99,5 grader. Kvävet förångas så långsamt vid denna temp att det blir svårare att hålla stabil temp. Sen är det lite samma fenomen som med andra riktigt strömhungriga komponenter, så som 980 Ti, att det blir ett stort delta mellan tempen vid cpun och själva potten. Det gör att tempen sticker ner ett par grader efter slutet av en runda, även om man har slutat hälla och allt kväve är borta. Samtidigt vill man ju ligga precis på CB-gränsen...

Jag löste det genom en genväg till pifast på skrivbordet, och direkt efter avslutad benchmark så körde jag en runda pifast så hann tempen stabilisera sig fint.

Det visar sig att CPUn maxar 5200 i CB R15, 

http://hwbot.org/sub...7_6950x_2849_cb

Körde även lite andra 2D såklart, men det ger ju inga poäng med en så pass ovanlig setup.

Testade sen rimliga klocks att lägga sig på vid 3D-bench med tanke på Physics-testerna. CPUn maxade 5275 i Fire strike Physics, men då måste man ligga nära CB, vilket inte är rimligt om man ska hålla rätt på tempen på t.ex. ett 980 Ti samtidigt. Men CPun klarade också 5250 vid -90 eller 5200 vid -80. Så 5200 blir nog rimligt att lägga sig på i Fire strike.

Bifogad fil  20160704-101852.png   582,87KB   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  20160704-102626.png   601,89KB   0 Antal nerladdningar

Testade även 3Dmark11, dock inte i rätt OS, men CPU-frekvens bör vara rätt lik. 3Dmark11 var lite tuffare och för 5200 här så krävdes -85.

Bifogad fil  Sys X99.jpeg   454,63KB   0 Antal nerladdningar

Idag så sparkade jag igång min gamla trotjänare, 4770K. Körde främst Superpi 1M för Team Cup, och det gick riktigt bra!

Bifogad fil  SPI 1M.png   728,87KB   0 Antal nerladdningar

5.250 sekunder, ni kan ju se hur långt det räcker på hw-rankingen:

http://hwbot.org/ben...=processor_2741

Det tog rätt lång tid att maxa superpi och snart därefter ville inte brädan mer för idag. Men jag ska definitivt köra denna setup igen och se om jag kan ta några fler fina hw-poäng!

Bifogad fil  Sys Z97.jpg   481,65KB   0 Antal nerladdningar

• 0
Posted Image

#10 Oscar Reimer

Oscar Reimer

Kväveöverklockare

• Administratörer
  • 2 313 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • Plats195.75.38.139

Postad 08 juli 2016 - 15:33

Vad gör man med 50L kväve?

attachicon.gifKväve.jpg

Jo, man får ju klocka lite...  :grin:

Körde ganska så grundliga tester av min BW-E setup igår. Testade den lite i olika 2D benches, och testade sist vad för klocks som är rimliga för 3D-benches. 6950X är lite lurig att köra på kväve då den har så låg CB. Min låg på 99,5 grader. Kvävet förångas så långsamt vid denna temp att det blir svårare att hålla stabil temp. Sen är det lite samma fenomen som med andra riktigt strömhungriga komponenter, så som 980 Ti, att det blir ett stort delta mellan tempen vid cpun och själva potten. Det gör att tempen sticker ner ett par grader efter slutet av en runda, även om man har slutat hälla och allt kväve är borta. Samtidigt vill man ju ligga precis på CB-gränsen...

Jag löste det genom en genväg till pifast på skrivbordet, och direkt efter avslutad benchmark så körde jag en runda pifast så hann tempen stabilisera sig fint.

Det visar sig att CPUn maxar 5200 i CB R15, 

http://hwbot.org/sub...7_6950x_2849_cb

Körde även lite andra 2D såklart, men det ger ju inga poäng med en så pass ovanlig setup.

Testade sen rimliga klocks att lägga sig på vid 3D-bench med tanke på Physics-testerna. CPUn maxade 5275 i Fire strike Physics, men då måste man ligga nära CB, vilket inte är rimligt om man ska hålla rätt på tempen på t.ex. ett 980 Ti samtidigt. Men CPun klarade också 5250 vid -90 eller 5200 vid -80. Så 5200 blir nog rimligt att lägga sig på i Fire strike.

attachicon.gif20160704-101852.png

attachicon.gif20160704-102626.png

Testade även 3Dmark11, dock inte i rätt OS, men CPU-frekvens bör vara rätt lik. 3Dmark11 var lite tuffare och för 5200 här så krävdes -85.

attachicon.gifSys X99.jpeg

Idag så sparkade jag igång min gamla trotjänare, 4770K. Körde främst Superpi 1M för Team Cup, och det gick riktigt bra!

attachicon.gifSPI 1M.png

5.250 sekunder, ni kan ju se hur långt det räcker på hw-rankingen:

http://hwbot.org/ben...=processor_2741

Det tog rätt lång tid att maxa superpi och snart därefter ville inte brädan mer för idag. Men jag ska definitivt köra denna setup igen och se om jag kan ta några fler fina hw-poäng!

attachicon.gifSys Z97.jpg

Riktigt grymt Super Pi 1M resultat. Synd att Broadwell-E skalar så dåligt med kyla, i klass med SB.

• 0

Mvh

Oscar Reimer

Synpunkter eller frågor? Skicka PM!

#11 Gubben

Gubben

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 548 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsSundsvall

Postad 08 juli 2016 - 15:34

Bra Jobbat , ser ut att kunna ge en hel del i TC
  • 0

#12 Calathea

Calathea

Torrisöverklockare

• TeamSweden
  • PipPipPip
  • 864 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsLinköping

Postad 10 juli 2016 - 18:36

Jag börjar komma igång... LEGACY Stage 2 Pentium 4 + 8800 GTX 3dMark03. Bara luft till och börja med.

image_id_1664553.jpeg

• 0

#13 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 10 juli 2016 - 20:20

Jag börjar komma igång... LEGACY Stage 2 Pentium 4 + 8800 GTX 3dMark03. Bara luft till och börja med.

image_id_1664553.jpeg

Snyggt jobbat. Kör in en av HWbots 3dmark keys så kan du stänga av extra testen :)

Hur mycket påverade CPU klock resultatet? Testat olika drivers eller du vet 169.21 är bäst? Testat LOD än?

• 0

#14 Calathea

Calathea

Torrisöverklockare

• TeamSweden
  • PipPipPip
  • 864 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsLinköping

Postad 11 juli 2016 - 11:42

jag har bara tryckt Escape för å slippa dem men visste inte att hwbot hade nycklar! Underlättar ju.

Cpu klock påverkade lika mycket som gpu, säg 100 MHz gav 500 mer poäng. Samma klock på cpu fast med 8800 gts 640 istället för GTX gav 3000 poäng mindre.

169.21 är vad de flesta kör, poppis drivare för gamla kort minns jag körde det med andra gamla kort förr. Man skulle kunna testa 197.45 också. Inget LOD än, minns inte om det gav nåt?

• 0

#15 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 08 augusti 2016 - 13:27

Körde igenom Cinebench2003 steget med 754 idag för teamcup, lite tråkigt benchmark då det inte reagerade på något förutom ren cpufrekvens. Ändra minnestimings gav inget, diagnostiskt läge gav inget osv.

Dessutom en lite småjobbig CPU i och med coldbug då det var en 3400+ så hade den bara 11x multi så krävdes hög fsb = coldbuggar tidigt.

http://oc-esports.io.../cinebench_2003

Förutom en mobile 3400+ (Newark) så användes ett 512MB dubbelsidigt Twinmos Speedpremium BH5 och detta kördes i ett DFI lanparty nf3 250GB med kaskad som kylning även om en waterchiller hade varit minst lika bra pga den låga coldbuggen. Under load kunde jag köra ungefär -20 till -25 men i idle gillade den inte under -15, högst cpuz validering fick jag vid hög temp som -5 grader. Detta är alltså inte CPU temp utan temperaturen på Evapen så CPUn var nog inte ens under nollan vid något av testerna.

1680161.jpg

Resultatmässigt började jag med ett resultat för att plocka hem den tillfälliga förstaplatsen för att få lite liv i steget. Det gamla bästa resultatet var på 407 poäng så här kommer ett på 412 poäng. Detta är ett resultat som är köra på varmt vatten då CPUn gjorde 2146MHz genom benchen på 17 gradigt vatten.

1680162.jpg

Har inte lagt upp det sista än men bästa resultatet med kaskaden igång var på 462 poäng vid 3266MHz.

PMeqd3KBKxRGV.jpg

• 0

#16 Rauf

Rauf

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 832 inlägg
  • PlatsMalmö

Postad 08 augusti 2016 - 13:59

Bra jobbat! Hittade du 64bitars versionen?
  • 0
Posted Image

#17 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 08 augusti 2016 - 14:40

Bra jobbat! Hittade du 64bitars versionen?

Testade installera filen man laddade ner på hwbot på winXP64 och det funkade så antar det. Har väldigt lite att jämföra med när det kommer till cinbench2003 men verkar ha bra efficieny i alla fall.

Ska bli skönt att köra lite socket 478 efter detta som är helt utan coldbug!

• 0

#18 Diesel

Diesel

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 282 inlägg
  • PlatsVetlanda

Postad 09 augusti 2016 - 21:48

La in ett resultat i ST3: Legacy, Stage 3, Wprime 1024M.

Var lite knepigt då bara ett fåtal av alla Meron och Yonah är tilllåtna att bencha med, och hittade inget om vilka först :(

För tillfället 50 poäng.

• 0
--------------------------------------------------------------------------------------------------- Jag är inte bra på att skriva med tangentbord, fast jag tror jag har ALT under CTRL. På HWbot - TSdiesel

#19 Rauf

Rauf

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 832 inlägg
  • PlatsMalmö

Postad 10 augusti 2016 - 06:57

Kanon!
  • 0
Posted Image

#20 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 19 augusti 2016 - 11:35

Inte postat än då det ändå bara är vatten men sparade undan ett maxat på vatten innan man råkar döda något på kyla ;)

53MVRXVzA6jdY.PNG

http://hwbot.org/ben...=20#interval=20

Bland de bästa resultaten utan kyla och räcker till en 31 plats totalt sett med denna CPU men där är något jag missar.

Jag har 63.218s vid 4178MHz men ligger runt 2sekunder efter i efficency jämfört med de som ligger bra till.

• 0

Också taggad med en eller flera av dessa nyckelord: resultat, hwbot, team, cup, 2016

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar