Hoppa till innehåll

Foto

Min lilla moderkortssamling.

min lilla moderkortssamling

• Var vänlig och logga in för att svara
8 svar till detta ämne

#1 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 05 juli 2016 - 21:01

Passade på att gå igenom vad jag hade liggandes för överklockning nu när det ändå var dags att byta vilka moderkort som låg lättillgängliga i samband med Team Cup.

En samlingsbild på vad som låg i gömmorna. Svårt att se här men ett gäng kändisar är där allt ;)

AkwYyN8BpVQYA.jpg

och från andra hållet.

Bzj3QW62GvjMp.jpg

Börjar från antikt och går framåt:

Först ut ett Socket 7 moderkort i form av ett Chaintech 5agm2
4A2RBVYmGaRLk.jpg

Näst ut, första av två Slot1 moderkort. Ett Abit BE6-II

Wwdjx4xvvPnGv.jpg

Detta kompletteras av ett Asus P3B-F

AkwYyDYG577zz.jpg

Efter Slot1 kommer SlotA, AMDs egna första socket. Här har jag inget absolut topkort men i alla fall ett helt ok MSI K7-pro v1

xq3mALM7gM3gD.jpg

Fortsätter med lite modernare saker och ett Intel socket 370 moderkort i form av ett Asus Cusl2-e

w8ZwqQyxzXm4x.jpg

Vidare till AMD socket A (462) och samlingens första svarta får, nämligen ett MSI K7T Turbo2. Vad är detta för skitkort undrar ni säkert men det är så att det är ett av de bättre korten för att maximera prestanda tillsammans med SDRam när DDR är för modernt ;)
jej42xeDXGP6x.jpg

Fortsätter med Socket A och kortet ni nog hade förväntat er på förra bilden, såklart ett Abit NF7-s

62PMZRvVqkNaX.jpg

Vidare till Intels socket 478 och ett av mina absoluta favorit moderkort som jag drömde om när jag bara hade råd med ett Abit IC7-G på den tiden, det legendariska Abit IC7-Max3!

ZaM3zqKKDwWmX.jpg

Tyvärr kan man inte köra med 479 adapter i Abits 478 moderkort så då krävs det ett Asus kort och då jag dödat mitt P4C800-e deluxe så är det ett P4P800-e Deluxe som finns i samlingen för tillfället. Lätt Vmodat och med 479 adapter samt lite isolering för kaskaden monterat.

Bzj3QwnngBNN5.jpg

Nästa socket är AMD 754, här finns det bara en tillverkare att titta efter och det är de saknade DFI Lanparty korten, i detta fallet inte ett utan två stycken DFI lanparty nf3 250gb, varför två? Jo det andra var så billigt så kunde inte motstå ett reserv kort :D

aWqpK5zBRYRmv.jpg

Näst ut är ytterligare ett 754 moderkort och nästa svarta får, denna gången ett Epox ep-8heai, detta är inget bra moderkort på något sätt men det jag fick tag på till en tävling som krävde socket 754 med PCI-e, här sökes ett NF4 Lanparty kort istället.

DkvdQW2XedYLm.jpg

Vidare till socket 939 och först ut ett MSI K8N Neo2 som är ett av de bästa AGP moderkorten till 939.

KqvBQMe5r5Xyw.jpg

Här skulle jag önska jag kunde visa upp mitt DFI lanparty nf4 ultra-d, toppkortens toppkort men det dog spontant under senaste tävlingen så istället blir det ett Asus A8N32-sli deluxe som faktiskt står upp helt ok, i alla fall tillsammans med en OCZ DDR booster för att lösa detta med Vdim ;)X2GDzWRpqV3rz.jpg

Nu börjar vi närma oss riktigt modern hårdvara och nästa kort är AM2+ då jag skippat AM2 moderkort då de helt enkelt bara är sämre än AM2+ korten som har fullt AM2 stöd. I detta fallet är det ett GA-MA790X-UD3P. Det finns lite uppgraderings potential men är ett bra kort i alla fall :)

X2GDz6a234QNg.jpg

Nu till ett riktigt Frankenstein moderkort i äkta Asrock stil. Ett underbart AM2MF3-VSTA, detta är alltså ett moderkort som stödjer Phenom2 quadcores, DDR2 minnen men har AGP. Fantastisk kombo som ni hör för att maxa ut gamla AGP grafikkort :D (De gillar dock inte riktigt inte överklockad Phenom2 så har två döda i en låda också..)
LGjRQzvKWVW7k.jpg

När vi ändå är inne på Frankenstein Asrock så finns där lite mer utrymme att få full retard så här kommer ett 4CotrDual-Sata2, ett kort med, sitt lugnt i båten. Socket 775 med stöd för en QX9650, DDR1 och DDR2 (inte samtidigt) och AGP eller PCIe (inte samtidigt). Jag vet inte hur de tänkte här men jag gillart! 

MgBAzXpA66RnL.jpg

Sist men inte minst är det socket 775 moderkort, här finns det massor roliga kort beroende på vad som ska köras, först ut ett Asus P5Q-Deluxe då jag helt enkelt behöver ett 775 moderkort med DDR2 och P45 chipset, kommer bytas ut så småningom (finns ett P5K på första bilden också som är P35 chipset, det ska säljas och är inget att visa upp)

GDKaQXWrp2Gr8.jpg

Näst ut kommer en riktig klassiker i form av ett Asus Commando, det allra första ROG moderkortet om inte minnet sviker mig. Kan eventuellt vara ett värdigt alternativ för DDR2 stegen.

AkwYyXpZq3pD8.jpg

Sist ut av 775 moderkorten är kungen själv, Asus REX (Rampage Extreme). Ett kort som fortfarande kostar med begagnat än lite billigare nya Z170 moderkort till skylake men visst är det ett otroligt vackert kort ;)

LGjRQzNPdrV4m.jpg

Sist ut av korten på bilden var ett klassiskt Asus P67 Sabertooth med en i7 2600k, får se om den behövs i Team Cup annars säljs det nog också då det är en ointressant socket för mig. För ny för att vara retro och för gammal för att konkurrera med modern hårdvara i benchmarks.

q6GkALMRNMKQP.jpg

• 0

#2 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 05 juli 2016 - 21:13

Nu undrar säkert flera vad katten jag har alla dessa moderkort till. Svaret är enkelt, överklockningstävlingar på HWBot.

Som exempel kommer jag använda följande moderkort för årets Team Cup som startar nu:

http://www.techswede...-team-cup-2016/

Socket 462: Abit NF7-s

Socket 478: Abit IC7-Max3

Socket 479: Asus P4P800-e Deluxe (om jag inte får tag i ett P4C800 kort!)

Socket 754: DFI lanparty nf3 250GB

Socket 939: Asus A8N32-Sli Deluxe

Socket Am2+: Gigabyte GA-MA790X-UD3P

Socket 775: Asus Commando och Asus P5Q Deluxe

Socket 1155: Asus Sabertooth P67 vid behov.

Det är med andra ord bra med många moderkort ;)

• 0

#3 Rauf

Rauf

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 832 inlägg
  • PlatsMalmö

Postad 05 juli 2016 - 22:08

Fint!
Finns en tre-fyra moderkort jag har haft på den gamla goda amd-tiden.
  • 0
Posted Image

#4 Oscar Reimer

Oscar Reimer

Kväveöverklockare

• Administratörer
  • 2 313 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • Plats195.75.38.139

Postad 06 juli 2016 - 20:24

Man bara måste älska ASRock korten, härlig blandning av gammal och nytt (när det tillverkades) :D Ger verkligen en ny dimension till tävlingar med AGP till exempel. Synd att det inte riktigt finns den typen av moderkort idag, tänk Z170 med AGP.

• 0

Mvh

Oscar Reimer

Synpunkter eller frågor? Skicka PM!

#5 Viking

Viking

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 542 inlägg

Postad 19 juli 2016 - 18:45

Nu undrar säkert flera vad katten jag har alla dessa moderkort till. Svaret är enkelt, överklockningstävlingar på HWBot.

Som exempel kommer jag använda följande moderkort för årets Team Cup som startar nu:

http://www.techswede...-team-cup-2016/

Socket 462: Abit NF7-s

Socket 478: Abit IC7-Max3

Socket 479: Asus P4P800-e Deluxe (om jag inte får tag i ett P4C800 kort!)

Socket 754: DFI lanparty nf3 250GB

Socket 939: Asus A8N32-Sli Deluxe

Socket Am2+: Gigabyte GA-MA790X-UD3P

Socket 775: Asus Commando och Asus P5Q Deluxe

Socket 1155: Asus Sabertooth P67 vid behov.

Det är med andra ord bra med många moderkort ;)

Du gillade aldrig Soltek korten? Jag hade ett till Socket A som jag gillade skarpt.  Dock överklockade jag aldrig, så jag vet inte hur bra dessa kort var för överklockning

• 0

1: AMD Vishera FX-8350 - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T 2: AMD Phenom II x6 1100T BE - Asus M4A79T Deluxe (AM3) - Sapphire 5870 1GB - 8GB 1600MHz Corsair Vengeance - Western Digital 500GB - X-Fi SoundBlaster XtremeGamer - Antec 300 - Samsung SyncMaster 204B

#6 lanbonden

lanbonden

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 482 inlägg
  • PlatsLund

Postad 20 juli 2016 - 20:26

Du gillade aldrig Soltek korten? Jag hade ett till Socket A som jag gillade skarpt.  Dock överklockade jag aldrig, så jag vet inte hur bra dessa kort var för överklockning

Jag har ingen erfarenhet av Soltek korten men från en snabbkoll finns de med bra chipset också men verkar inte vara i närheten av ett Abit NF7-s när det kommer till överklockning.

• 0

#7 Marquzz

Marquzz

Hedersmedlem

• Administratörer
  • 8 431 inlägg
  • Hwbot Poäng:
  • PlatsStockholm

Postad 14 augusti 2016 - 08:37

Jag hade ett SL75 KAV-X eller vad det nu hette för socket A, KT133A chipset. Det var väl sådär, men det var kanske det kort som hade mest bang för pengarna. Abit och Asus som man ville ha var mycket dyrare och jag var fattig student på den tiden.

• 0

Gigabyte Z170X-UD3 | 6700K @ 4600 | 16 GB Corsair 2666 CL16 @ 2933 CL15 | Asus GTX 980 Ti Strix OC 

"if you want the most solid Windows ever put together, there's a community project that combined the best features of ME, CE, and NT. It's called Windows CE.ME.NT., because it's always frozen"
u6213.png
http://rec.elmor.se/...ew.php?user=113

#8 bosteed

bosteed

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 416 inlägg
  • PlatsSthlm

Postad 25 september 2016 - 19:54

Konst i sin bästa form :)

• 0

#9 Jollen

Jollen

Torrisöverklockare

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 623 inlägg
  • PlatsAlafors

Postad 28 november 2016 - 20:20

Tjenare!

Har ett DFI lanparty nf4 ultra-d med en Athlon 3700+, 4xTwinMos PC3500 512mb och ett HIS Radeon X850XT 256mb om du är sugen? Riktigt fett med oldschoolsaker! :)

• 0

Core i5-4670K @ 4.3ghz - MSI Z78-G45 Gaming - 4x4gb Corsair XMS3 @ 1833 - 8.8.8.24 - Gigabyte GTX1070 8GB Xtreme Gaming - Corsair H80I - Corsair RM1000i - Corsair Force GS 128gb - Corsair 750D

Också taggad med en eller flera av dessa nyckelord: min, lilla, moderkortssamling

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar