Hoppa till innehåll

Foto

Passive Gaming Rig

• Var vänlig och logga in för att svara
Inga svar i detta ämne

#1 DeeplyInsane

DeeplyInsane

Vattenöverklockare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 85 inlägg
  • PlatsNorrtälje

Postad 09 juli 2017 - 09:18

Hej på er

Tänkte dela med mig av min skapelse som jag jobbat med det senaste året.

Målet med bygget var en HTPC med schysst spelprestanda. Komponenterna är lite på måfå då de återanvänds från tidigare speldator förutom grafikkortet som är ett helt nytt GTX 1060.

CPU: Intel core i5 4440 
RAM: DDR3 Corsair Vengence LP 16GB
MOBO: Asus H81i-plus mini-itx
GPU: nVidia GTX 1060 Zotac Amp Edition! 6GB
SSD: Intel 330 240GB
PSU: HDPLEX 250W + Dell 230W power brick
Chassi: Streacom FC5 Alpha OD

Nyckelrollen spelas av chassit som är gjort för att passivt kyla CPU och eventuellt ett mindre grafikkort. Dess två kortsidor är två kylflänsar kapabla till att kyla ner upp till 95W TDP vardera. Utmaningen i det här bygget är att kyla GTX 1060't passivt och kräver en del undervoltande för att fungera.

Mitt GTX 1060 kyls av HDPLEX GPU kylare med lite enklare modifikationer för att montera den i mitt FC5. Här är lite bilder från installationen.
5vqhXEV.jpg
ApDnahZ.jpg
vXBO5ck.jpg
cDnswLZ.jpg
wS7g0yq.jpg
TZ3kctO.jpg
EvhrzKX.jpg

Efter flera timmar i idle så kommer CPU och GPU upp i respektabla 37-40 grader. Efter 3 timmars spelande i 3440x1440 100fps uppnår jag följande temperaturer:
CPU: avg. 51, peak 60 grader C
GPU: avg. 76, peak 84 grader C
Efter en spelsession tar det drygt 8 minuter för GPU temperaturen att gå ner till 47 grader C.

Denna dator är aldrig tänkt att köra benchmarks och pressa komponenterna till absolut max, utan belastningen som den kommer få stå ut med är spelande och surfande. 

Jag laborerar fortfarande med GPU undervoltning för stabila clocks och okej temperaturer. Värt att nämna är att datorn står på en bokhylla med lite självdrag, tester med datorn i bokhyllan resulterar i ett väldigt varmt grafikkort (94 grader). 

Planer för framtiden är att eventuellt uppgradera CPU till något starkare men fortfarande strömsnålt.

Har ni några frågor eller funderingar så tveka inte.

//Deeply

• 0

Passive gaming rig: Ryzen 5 1600, GTX 1060, 16GB RAM, Samsung 960 Evo, HD-PLEX 250w + Dell 230w power brick, Streacom FC5 alpha.

http://rec.elmor.se/...ew.php?user=808

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar