McTw1st skrev:72*c låter bra toasty skulle verkligen inte våga ha den tempen 24/7
72C under prime är svalt för i5, i7 vid överklockning.
Flesta kisel chip tål 80C utan problem.
Läste en artikel där dom förklarade hur länge en CPU kan vara stabil vid max temperatur vid minsta stabila Vcore. i7 tex har Tcase om 67.3C eller nåt sånt och det är inte core twmpraturen utan Mitten på Hisen alltså ovansidan mitt på hissen. Dom säger för i7 att man ska lägga på ca 5C. Personligen tror jag det är större skillnader. Några som testat att mäta Tcase har raporterat 20C+ skillnad på i7 mot cärnornas tempratur så vid 67C Tcase bör man ha allt från 5-20C högre core temp.
oavset så skulle en C2D eller C2Q vid sin maximalt tillåtna temperatur som 70C+ eller så vid minsta stabila Vcore kunna tuffa på i ca 3 år innan kislet blev dåligt nog att processorn blev ostabil. En Vcore ökning var allt som behövdes för att återfå stabiliteten. Så det går att räkna ut livslängden om man har rätt uppgifter.
Självklart säljs igen CPU med Vcoren satt precis på gränsen till instabilitet. Finns säkerligen 20% eller mer marginal villket vi ofta ser på i7 som i bland kan gå stock på 1V istället för 1.225V.
Sedan ligger igen CPU på 70-80C då dom inte går full load och ligger dom där idle så är ju nåt fel på kylningen.
Så ja man kan nog lätt tänka sig att en CPU som har en konstant tempratur på 70C+ håller 10+ år stock i alla fall med den vcore marginal den har från fabrik. Så vad spelar lite OC för roll.
i7 trotlar inte förens vid 100C även om det är över vad som är gränsen.
Själv har jag vart uppe i 88C eller så i alla fall med min i7. tom lykats trottla den vid 4Ghz så antar a tt den sprang upp i 100C

men har bättrat på kylnigen lite sedan dess sedan sitter man inte direckt och kör 2 instanser av intel linpack och nyttjar ca 11 av 12Gb ram villket stressar både minneskontroller och minnen och bidrar till en ganska bra värmebölja runt processorn. Minnena mätte 62C max och det var vid 1483Mhz endast fast 6 dimms har den effekten

Som det är nu ligger jag på 75C under prime95 så har lät 10C till godo. Spela spel ligger jag sällan över 60C så bencha tempratur och typis load för dagliga sysslor är helt olika.
80C är nog en bra gräns att försöka att hålla sig på. Men 84-85C är inga problem så länge det bara är under priem95 eller linpack. Ligger lätt 10-20C under det i vanligakrävande applikationer.
Bara fläska på. Alt under 80C är bara fegt

Workstation: ASUS P6T, i7 920 D0 2.66Ghz@3.7Ghz, 12Gb ram, 2x30Gb OCZ Vertex i raid0, 2xGTX260@SLI, Intel E1G42ET Dual Port Server Adapter, ASUS Xonar D1, Silverstone Zeus 850W PSU, 22" TFT.
Filserver1: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 2Gb DDR3 HyperX, 11.5Tb.
Filserver2: Athlon II X2 240E, M4A785TD-V EVO, 2Gb DDR3 HyperX, 12.28Tb HD.