Nyheter

MSI MOA 2010 finalen i Taipei!
Corsair pressar GT GTX6 2 GB mot nya höjder
9st LN2 pottar på en konfiguration, Kingpin visar var skåpet ska stå

Recensioner & artiklar

DDR3 minnen 2000MHz+
MSI MOA EU 2010
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

OC-resultat

ATI Radeon HD 483074%
AMD Phenom II x4 965 BE63%
Kingston HyperX PC850028%

Album

Kebnekaise 2010-08
Wet Dream V2.0
Min nya leksak

Budget överklockning med I3 530

Överklockning, luftkylning, vattenkylning, kompressorkylning, ljuddämpning med mera.

Budget överklockning med I3 530

Inläggav Snowman » 6 februari 2010, 00:32

Fick hem en I3 530 idag som jag tänkte prova under lite kyla. Började lite lätt och prova den under luft.
Ifall någon har ett par fina minnen till övers som ni vill sälja bort till bättre behövande så säg gärna till :lol: 8-)

Efter ca 1h testande så fick jag fram detta resultat: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=999240
4,9ghz är absolut inom räckhåll, kommer eventuellt prova lite mer på luft framöver.

Provade även lite superpi 1mb lite snabbt, tiden är inte speciellt bra då jag inte har några skapliga minnen. Det är dock min första tid under 9sekunder :)
Bild

Provade den även under min hemmabygda SS. Kan hända att jag benchar lite imorrn med. Får se hur tiden räcker till.

Max suicide:
Bild
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=999721

Superpi 1mb
Bild

Wprime 32m
Bild
Användarvisningsbild
Snowman

110,3 hwbot-poäng (51 resultat)

Re: Budget överklockning med I3 530

Inläggav jesperme » 6 februari 2010, 00:37

Fina resultat:) så när kommer dice eller ln2? :twisted:
Användarvisningsbild
jesperme
Crew

3 OC-resultat
3 album
40,3 hwbot-poäng (10 resultat)

Inläggav Snowman » 6 februari 2010, 00:39

jesperme skrev:Fina resultat:) så när kommer dice eller ln2? :twisted:

Dice tror jag nog att jag struntar i då jag ändå hade -42c med tempprob på cpun. Ln2 lär det dock bli såfort jag hittat ett jobb så jag kan skaffa mig en bra pott först :) Det är inte såå kul att leva på sparpengar :roll:
Användarvisningsbild
Snowman

Inläggav jesperme » 6 februari 2010, 00:44

Dice tror jag nog att jag struntar i då jag ändå hade -42c med tempprob på cpun. Ln2 lär det dock bli såfort jag hittat ett jobb så jag kan skaffa mig en bra pott först :) Det är inte såå kul att leva på sparpengar :roll:

Det kan jag förstå, har varit arbetslös alldeles för länge själv =/ Pott kan du nog nästan låna av någon på forumet.
Användarvisningsbild
jesperme
Crew

3 OC-resultat
3 album
40,3 hwbot-poäng (10 resultat)

Inläggav Snowman » 6 februari 2010, 00:50

jesperme skrev:

Det kan jag förstå, har varit arbetslös alldeles för länge själv =/ Pott kan du nog nästan låna av någon på forumet.

Aha, jo det är småsegt... Jag har ju en egentillverkad pott. Dock körde jag den till SMPC och den fungerade ju inte helt 100% till ln2. Den var perfekt att reglera temperaturen med då tempen steg direkt när man slutade hälla ln2. Dock lär den inte va så bra när man väl börjar bencha.
Användarvisningsbild
Snowman

Inläggav Razzz » 6 februari 2010, 01:02

Snowman skrev:Provade den även under min hemmabygda SS. Kan hända att jag benchar lite imorrn med. Får se hur tiden räcker till.

Fina resultat. Skalar bra dessa processorer. Man kan inte skriva egentillverkad SS och sen inte ha bilder på den!
"Det viktigaste är att man har det bra och att man inte stressar. Blir bara skit av det då."
Användarvisningsbild
Razzz
Chefredaktör

15 OC-resultat
7 album
6,6 hwbot-poäng (22 resultat)

Inläggav Snowman » 6 februari 2010, 01:07

Razzz skrev:
Snowman skrev:Provade den även under min hemmabygda SS. Kan hända att jag benchar lite imorrn med. Får se hur tiden räcker till.

Fina resultat. Skalar bra dessa processorer. Man kan inte skriva egentillverkad SS och sen inte ha bilder på den!

Tackar :) Jo tydligen, var riktigt rolig processor att hålla på med. Dock har jag lite dåligt tålamod så därför vart det inga superpi 32mb eller wprime 1024 resultat.

Här kommer en bild på "allt" iallafall, då ser ni SS'en också ;). Laddar upp fler på riggen senare :)

Bild

Edit: hahah, fick precis syn på pappret i bakgrunden :lol: Det är som bakgrund när jag fotar lite andra grejer, orkade inte ta bort det. Ifall någon undrar vad det är för något :P

Ramlade över lite gamla bilder på SS'en iallafall. Det var en Mach 2 GT från början, nu är det bara kompressorn som kommer från den :)

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Snowman

Inläggav Razzz » 6 februari 2010, 01:13

Ser ju mycket fin ut. När ska du börja ta beställningar :) Vad har du för temp load/idle?
"Det viktigaste är att man har det bra och att man inte stressar. Blir bara skit av det då."
Användarvisningsbild
Razzz
Chefredaktör

15 OC-resultat
7 album
6,6 hwbot-poäng (22 resultat)

Inläggav Snowman » 6 februari 2010, 01:16

Razzz skrev:Sar ju mycket fin ut. När ska by börja ta beställningarna :) Vad har du för temp load/idle?

Hehehe ;) Funderar faktiskt att plugga till kyltekniker :P

Den är inte helt klar, har lite småproblem med den för den håller inte load som den ska. Har antagligen lite fukt i den och killen som fyller och vaccumsuger bor ca 30mil bort. Så nästa gång jag åker hem ska han få vaccumsuga den igen samt byta filter och fylla på den igen så då ska den fungera som jag vill.

Nu när jag körde så låg idle på ca -44 på cpun med en tempprob och ca -49 evap temp. Full load under wprime 1024 så var den ner på -36,7C cputemp och -44c evaptemp.
Användarvisningsbild
Snowman

Inläggav Evil_AnAnAs » 6 februari 2010, 01:25

Festlig SS, vilken gas kör du med? Är själv väldigt sugen på att bygga en egen från grunden, är dock osäker på att justera mängden gas och andra viktiga detaljer.
Användarvisningsbild
Evil_AnAnAs

3 OC-resultat

Inläggav Snowman » 6 februari 2010, 01:37

Evil_AnAnAs skrev:Festlig SS, vilken gas kör du med? Är själv väldigt sugen på att bygga en egen från grunden, är dock osäker på att justera mängden gas och andra viktiga detaljer.

Jag kör med R404.

Det är väldigt lärorikt dock så har min kostat lika mycket som om du skulle köpt en färdigbyggd, dock var det grymt roligt att faktiskt ha byggt sin egen :) Såg att det inte syns på bilderna men det sitter iallafall ett uttag för en vanlig strömsladd till datorn så slipper man alla problem med sladden när man ska frakta runt den. Sen sitter det också en liten av/på knapp på framsidan :)

Jag köpte evap med kapillärrör samt flexibel slang samt kondensor av piotres. Jag köpte även en "load dummy" på ca 250w. Så för att veta hur mycket gas man skulle ha i så var det bara att pysa i lite först, starta dummy loaden och se tempen dra iväg. Så fick man fylla på och stänga av och på dummyn tills kompressorn orkade hålla den överhuvudtaget, så fick man hålla på så tills man var nöjd:)
Användarvisningsbild
Snowman

Återgå till Överklockning / Kylning