Vad TRIM gör skall jag försöka förklara i några enkla exempel.
Vi börjar med varför disken blir trött och slö när det gäller skrivning.
Tänk dig att din SSD är ett ägg-fack, ett sånt där grått fack med 20 ägg i.
Varje grop är en cell på en SSD och där i kan man lagra 20kb säger vi.
Om du nu spar en fil på 10kb och sedan en till på 10kb så är ju en grop full.
När du sedan tar bort fil2 på 10kb så blir ju gropen halvfull och det finns 10kb ledigt där.
Nu uppkommer problemet. En SDD kan inte skriva till det där utrymmet på 10kb när det redan ligger 10kb "bredvid".
Gropen eller cellen i det här fallet måste tömmas först för en SSD kan bara skriva en "full" cell åt gången.
Så diskens kontrollkrets måste kopiera bort dom första 10kb som är fil1 till sin cache och sedan baka ihop den biten
med den nya biten på 10kb och sedan lägga ner allt tillsammans i gropen som en stor klump på 20kb.
Detta tar så klart längre tid än att bara skriva 20kb till en helt tom cell.
Det tar också längre tid än att bara stoppa ner den nya 10kb bredvid den andra (men det går ju som sagt inte).
Lösningen är något som kallas TRIM och det går enkla drag ut på att funktionen TRIM städar i ordning på disken under tiden datorn är igång utan att det märks.
För att TRIM skall funka krävs att några saker uppfylls.
Du måste ha:
- Ett operativsystem som stöder TRIM
En drivrutin som stöder TRIM
En disk med ett firmware som stöder TRIM
I mitt fall då jag har Intel-krets baserat moderkort ICH9 så kan jag inte använda Intels drivrutin till diskkontrollern utan måste köra Microsofts drivrutin

Inte denna utan istället

denna drivrutin som installerades med Windows
Sen måste man ju uppdatera sin SSD med ett firmware som har stöd för TRIM och det FINNS INTE till just min disk som är en Corsair X128 med Indilinx Barefoot kontroller
Till många SSD som har Samsungs kontrollenhet så finns det uppdaterade firmware.
Till Intels diskar finns det också några som har nyare firmware.
Men.... hur gör vi som inte kan få TRIM att funka då?
Jo det finns ett knep, så klart. Det är lite jobb med men jag skall visa hur jag gjorde och vad resultatet blev.
Det TRIM gör är ju att i princip radera allt innehåll i "halvfulla" celler och flytta det så att det finns en massa "fulla" celler istället.
Lite fel förklarat blir det som en sorts defragmentering. Men eftersom TRIM inte funkar för "oss andra" så får vi strukturera om i cellerna på annat sätt.
Det finns dock inget sätt att göra detta på en disk som innehåller data eftersom alla celler måste tömmas HELT.
Lösningen är som följer.
Ladda ner programmet HDDERASE.EXE (ett DOS-baserat program) LINK
Boota från någon typ av enhet så att du kan få en klassisk DOS-prompt. USB minne eller bootbar CD eller kanske en gammal klassisk diskett!
Kör sedan programmet och följ anvisningarna. VARNING: HELA DISKEN KOMMER ATT RADERAS
Om du nu installerar om Windows så har disken fått tillbaka sin ursprungliga prestanda.
Eftersom vi inte vill installera om Windows en gång varannan månad eller så, så föreslår jag att man använder sig av något sorts disk-kloningsprogram och tar en image av sin disk innan man kör HDDERASE.EXE och sedan återställer man allt efteråt.
Använd exempelvis Norton Ghost eller Acronis Backup & Recovery 10
För min del blev resultatet HÄPNADSVÄCKANDE
(den högra bilden är INNAN jag har kört HDDERASE.EXE)

(klicka för större bild)
Jag hoppas jag fick fram det jag ville och är det något som är oklart så fråga på bara.