Nyheter

Pressmeddelande: Silverstone lanserar SUGO SG7B, nytt ITX-chassi
Evercool lanserar Cross Flow kylare för 5,25"
MSI MOA 2010 finalen i Taipei!

Recensioner & artiklar

DDR3 minnen 2000MHz+
MSI MOA EU 2010
AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

OC-resultat

ATI Radeon HD 483074%
AMD Phenom II x4 965 BE63%
Kingston HyperX PC850028%

Album

Kebnekaise 2010-08
Wet Dream V2.0
Min nya leksak

TRIM för SSD - Så här viktigt är det

Övrig datorhårdvara som hårddiskar, chassi, nätaggregat samt kringutrustning som skärmar och tangentbord.

TRIM för SSD - Så här viktigt är det

Inläggav Klimpen717 » 6 februari 2010, 23:55

Ni som har en SSD bör läsa på om detta ämne, det har jag gjort och tjänade just nu ca 40MB/sek i ökad skrivhastighet på min SSD.

Vad TRIM gör skall jag försöka förklara i några enkla exempel.
Vi börjar med varför disken blir trött och slö när det gäller skrivning.
Tänk dig att din SSD är ett ägg-fack, ett sånt där grått fack med 20 ägg i.
Varje grop är en cell på en SSD och där i kan man lagra 20kb säger vi.
Om du nu spar en fil på 10kb och sedan en till på 10kb så är ju en grop full.
När du sedan tar bort fil2 på 10kb så blir ju gropen halvfull och det finns 10kb ledigt där.
Nu uppkommer problemet. En SDD kan inte skriva till det där utrymmet på 10kb när det redan ligger 10kb "bredvid".
Gropen eller cellen i det här fallet måste tömmas först för en SSD kan bara skriva en "full" cell åt gången.
Så diskens kontrollkrets måste kopiera bort dom första 10kb som är fil1 till sin cache och sedan baka ihop den biten
med den nya biten på 10kb och sedan lägga ner allt tillsammans i gropen som en stor klump på 20kb.
Detta tar så klart längre tid än att bara skriva 20kb till en helt tom cell.
Det tar också längre tid än att bara stoppa ner den nya 10kb bredvid den andra (men det går ju som sagt inte).

Lösningen är något som kallas TRIM och det går enkla drag ut på att funktionen TRIM städar i ordning på disken under tiden datorn är igång utan att det märks.
För att TRIM skall funka krävs att några saker uppfylls.
Du måste ha:
    Ett operativsystem som stöder TRIM
    En drivrutin som stöder TRIM
    En disk med ett firmware som stöder TRIM
Det enda OS som just nu stöder TRIM är Windows 7, thats it!

I mitt fall då jag har Intel-krets baserat moderkort ICH9 så kan jag inte använda Intels drivrutin till diskkontrollern utan måste köra Microsofts drivrutin

Bild
Inte denna utan istället
Bild
denna drivrutin som installerades med Windows

Sen måste man ju uppdatera sin SSD med ett firmware som har stöd för TRIM och det FINNS INTE till just min disk som är en Corsair X128 med Indilinx Barefoot kontroller
Till många SSD som har Samsungs kontrollenhet så finns det uppdaterade firmware.
Till Intels diskar finns det också några som har nyare firmware.

Men.... hur gör vi som inte kan få TRIM att funka då?
Jo det finns ett knep, så klart. Det är lite jobb med men jag skall visa hur jag gjorde och vad resultatet blev.
Det TRIM gör är ju att i princip radera allt innehåll i "halvfulla" celler och flytta det så att det finns en massa "fulla" celler istället.
Lite fel förklarat blir det som en sorts defragmentering. Men eftersom TRIM inte funkar för "oss andra" så får vi strukturera om i cellerna på annat sätt.
Det finns dock inget sätt att göra detta på en disk som innehåller data eftersom alla celler måste tömmas HELT.
Lösningen är som följer.
Ladda ner programmet HDDERASE.EXE (ett DOS-baserat program) LINK
Boota från någon typ av enhet så att du kan få en klassisk DOS-prompt. USB minne eller bootbar CD eller kanske en gammal klassisk diskett!
Kör sedan programmet och följ anvisningarna. VARNING: HELA DISKEN KOMMER ATT RADERAS
Om du nu installerar om Windows så har disken fått tillbaka sin ursprungliga prestanda.
Eftersom vi inte vill installera om Windows en gång varannan månad eller så, så föreslår jag att man använder sig av något sorts disk-kloningsprogram och tar en image av sin disk innan man kör HDDERASE.EXE och sedan återställer man allt efteråt.
Använd exempelvis Norton Ghost eller Acronis Backup & Recovery 10

För min del blev resultatet HÄPNADSVÄCKANDE
(den högra bilden är INNAN jag har kört HDDERASE.EXE)

Bild
(klicka för större bild)

Jag hoppas jag fick fram det jag ville och är det något som är oklart så fråga på bara.
Lian-Li - P35-DQ6 - E8600 @ 4.35 1.36v 24/7 - OCZ 2x2 GB - HD 4870 X2
Eget vattensystem: Alphacool Laing DDC Pro - 120.3 radiator - Swiftech Apogee GT - XSPC Razor 4870X2 -Egentillverkad tank - T-Balancer

rec.elmor.se
Användarvisningsbild
Klimpen717
Crew

7 OC-resultat
1 album
9,2 hwbot-poäng (4 resultat)

Re: TRIM för SSD - Så här viktigt är det

Inläggav EliXyR » 7 februari 2010, 00:17

Annars kör du "wiper.exe" för indilix ssds. Använder det till min X64. Manuell TRIM.

Fungerar riktigt bra, och raderar ju ingen data :D

Alienware M11x | C2D SU7300 @ 1.73GHz | 2x2GB DDR3 | GF GT 335M | 320GB WD Black

i5 750| eVGA P55 FTW | 2x4Gb OCZ PC12800 cl7| XFX HD5870 | jävla massa gigabytes | VX550 | LianLi PC-B25FB
Användarvisningsbild
EliXyR

17 OC-resultat
5 album
0,1 hwbot-poäng (1 resultat)

Inläggav TheMan » 7 februari 2010, 00:18

Coolt! Ska definitivt testas på min Patriot disk då jag inte tror att den stödjer TRIM. Tack för tipset.
Black Legend:Evga Sli LE, Xeon 3540, Kingston 3x2gb 2000mhz cl8, XFX GTX295, Silverstone Strider 1500w, Intel X25-M 80gb, @ Custom H2O
Htpc: Asus M2A74, Am3 x2 245, 2gb pc5300, HIS 4350, FSP Group 350w, 3,8TB
Användarvisningsbild
TheMan
Crew

10 OC-resultat
18 album
43,5 hwbot-poäng (44 resultat)

Inläggav Dahl » 7 februari 2010, 09:49

TRIM fungerar även på Server 2008 R2 ("Windows 7 Server"). Det sägs att Intel kommer släppa TRIM-stöd i sina drivrutiner för SATA-kontrollers snart.
Användarvisningsbild
Dahl
Techsweden.org

7 OC-resultat
6 album
7,6 hwbot-poäng (7 resultat)

Inläggav Razzz » 7 februari 2010, 22:33

Tack för infon!
"Det viktigaste är att man har det bra och att man inte stressar. Blir bara skit av det då."
Användarvisningsbild
Razzz
Chefredaktör

15 OC-resultat
7 album
6,6 hwbot-poäng (22 resultat)

Inläggav Ali3nPredator » 11 februari 2010, 12:17

Kan man köra TRIM, när man som jag kör 2st SSD i raid0???
| Chassi: CM Sniper BE | | i7 975 EE@4.4Ghz | | Kylning: Noctua NH-D14 | | Moderkort: EVGA X58 3xSLI CLASSIFIED E760 | | Nätagg: 1500W | | 2st 5870 i CrossFire@1GHz/13.3GHz | | Kylning: Reserator 1+ | | Minnen: OCZ DDR3 2133MHz 6GB@2GHz | | 2st Intel X25-M G2 80GB : i Raid-0 | | 2TB SATA III=6.0 Gbit/s | | Ljud: X-Fi Champion | | Asus U3S6 | | Blu-Ray Brännare | | BenQ 24" | | Win. 7 -64 bit | | Bredband: 100/100Mbit/s |
Användarvisningsbild
Ali3nPredator

1 OC-resultat
1 album

Inläggav Klimpen717 » 11 februari 2010, 19:55

Nej tyvärr inte.
Lian-Li - P35-DQ6 - E8600 @ 4.35 1.36v 24/7 - OCZ 2x2 GB - HD 4870 X2
Eget vattensystem: Alphacool Laing DDC Pro - 120.3 radiator - Swiftech Apogee GT - XSPC Razor 4870X2 -Egentillverkad tank - T-Balancer

rec.elmor.se
Användarvisningsbild
Klimpen717
Crew

7 OC-resultat
1 album
9,2 hwbot-poäng (4 resultat)

Inläggav GroundX » 12 februari 2010, 02:39

Klistrar vad ni skrev i "Nyhet: Varför du behöver TRIM för din SSD"-tråden också. Det är bra att ha det lite samlat :) Hoppas det är OK och tack för bra skrivelser:

Klimpen717 skrev:Jag har läst det hela och forskat vidare på detta ämne och det ser sorgligt ut för oss
som INTE kan få tag på ett firmware som har stöd för TRIM.
Enligt Corsair så har dom inget firmware för X128 disken. - http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=84600
Några enkla tips för dig som har en SSD och undrar om just DU har stöd för TRIM hela vägen - http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=84677

Jag gjorde en snabb test för att se om den X128 jag har i min dator och
som jag skrivit recension om HÄR
har tappat något i prestanda på någon månad?
Och ja visst, där sitter man med "tappad prestanda" och kan inget göra åt det.
Jag hade vid recensionens skrivande hastigheterna 230 / 180 (läs / skriv)
Och nu har jag sorgliga 240 / 104 (läs / skriv)

Bild

pa1983 skrev:jag är fullt medveten om vad TRIM gör. Problemet är att dom flesta OS inte implementerat stöd för TRIM under raid konfigurationer. Igen hårdvara begränsning utan helt upp till OS:et.

Själv har jag Vertex SSD och det fins TRIM firmware, Fins även en CG firmware som har intern trim liknande fiktion, har även släppts en kombinerad version nu. Oavsett så har tex Vertex inte alls lika mycket degradering i skriv prestanda inte ens mot intels G1 diskar enligt flera reviews. Så hur mycket det påverkar är olika för olika SSD diskar.

Sisst men inte mins så läser man 99.9% från SSD disken man skriver inte massa. Så dom flesta lär inte märka mycket av det förens dom benchar. TRIM är bra men jag bryr mig inte själv lägre eftersom mina Vertex fortfarande presterar mycket bra efter ca 9 månader i raid0 med varken TRIM eller CG firmware under linux.

Ett stor problem folk inte är medvetna om är att SSD diskar emulerar 512 byte blocks men egentligen har 4K blocks till skillnad från hårddiskar som har 512 byte block.

Problemet uppstår när man partitonerar och inte böjar på ett helt nytt 4K fysiskt block utan tex börjar 512byte in på ett 4K block och sedan skapar ett filsystem med 4K stora sektorer. Då kommer ett sektor börja 512 byte in på ett 4K block och sluta 512 Byte in på ett annat 4K block.

Var därför Jmicron diskarna led av "Stuttering" eller frysslagg. Visst hårdvaran sög men det var mer användarfel eller bris på kunskap bland användare och brist på information från tillverkare om hur VICKIGT det är att Filsystemets sektorer ligger perfekt över SSD diskens fysiska block.

Problemet som händer när filsystemet inte är "aligned" är att en disk till skillnad från datorns ram minne inte kan adressera bytes. Disken kan bara adressera hela block så för en SSD är 4K minimum och för en hårddisk är det 512 byte d'rav vi har problemet med SSD prestanda i många fall.
Så hur modifierar du då en eller flera bytes på ett 4K stort block. Så för att modifiera något på ett 4K block så får man skriva om hela 4K blocket. Problemet när filsystemet inte ligger perfekt över SSD's fysiska block är att SSD disken får läsa in båda 4K blocken, modifiera datan i båda och sedan skriva tillbaks den. Säg att datorn redan hade aktuella datan i ram minnet för den 4K sektor som representerade filsystemet som låg över två 4K blocken på SSD disken. Eftersom datorn redan hade informationen så hade det räckt att skriva över 4K sektorn i filsystemet. Men eftersom 4K sektorn låg över 2st 4K block på SSD disken och SSD disken bara kan läs eller skriva hela 4K block så för att inte radera information från som tillhör 2st andra 4K sektorer i filsystemet som också delar dessa två 4K block så måste SSD disken läsa in båda 4K blocken till cachet sedan modifiera informationen i båda blocken som representerar den 4 K sektorn från filsystemet som skulle skrivas om och efter det skriva tillbaks båda 4K blocken. Så för Jmicron baserade disken som första revisionen hade 16Kb cache och senare b revisionen hade 32Kb cache så får man VÄLDIGT snabbt slut på cache när blocken är 4K och det är det minsta man kan modifiera. Vid ett filsystem som inte är "aligned" korrekt så kräver en skrivning mer användning av cachet och 8K utrymme i cachet istället för i värsta fall 4K utrymmme för en modifiering på ett korrekt uppsatt filsystem. Därför Jmicron diskarna led av stuttering för folk sate inte upp filsystemet att macha blocken på SSD disken så SSD disken fick hela tiden läsa in data i cachet, modifiera och sedan skriva tillbaks precis hela tiden och med så lite cache blir det inte mycket throughput. Hade filsysemet vart korrekt upplagt från början så hade det flötet på mycket bättre från början.

Dagens SSD har ofta 32-128mb cache så det Döljer problem som stuttering. Men faktum är ju att fler skrivningar för samma data mängd innebär sämre skriv hastighet och det innebär också lägre livslängd för samma mängd skriven data till SSD disken eftersom man hela tiden måste skriva om befintlig data bara för att den inte ska försvinna.

Nu kan alla windows 7 användare som i alla fall inte kör raid vara lugna, TRIM och aligning av filsystemet sker automatiskt av windows 7. Men inga andra OS vad jag vet i dagsläget. Går att göra själv om man är lite händig med partitionsverktyget och formateringen. Googla på aligning filsystemes bör finnas både linux och windows guider. Men annars windows 7 för windows användare om man kör SSD.

WD har ju precis börjat släppa Hård Diskar med 4K block. Det har sedan 90 talet jobbats på 4K blocke men nu börjar nog dom flesta disk tillvekrare bli tröta på 512 byte blocken som är SMÅ. Så vi kommer se allt fler 4K block diskar med och med det så tvingas OS att stödja 4K block by default.

Och som sagt lika bra det då SSD redan valt 4K som standard dock emulerar dom 512byte block men i framtiden lär dom nog inte göra det heller. Men som sagt Windows 7 är medveten om att SSD äntligen har 4K block så den sätter upp partitionerna och filsystem för att överensstämma med det.
Att dom emulerar 512Byte block är bara för att g öra dom kompatibla med OS som inte kan använda 4K block än.
WS: Ja - Bärbart: Ja - Hypervisor: Nej - HTPC: Ja - Fildelare: DÖD - Filserver: Nej
Användarvisningsbild
GroundX
Crew

20 OC-resultat
5 album
61,1 hwbot-poäng (90 resultat)

Inläggav EliXyR » 2 mars 2010, 22:13

De har släppt FW med TRIM stöd för X serien över på Corsairs forum. Flash programet för FWn är lite si så där. Man har tur om det funkar.

http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=206

Lyckades flasha min X64 på ett gammalt abit is7 mobo.

Alienware M11x | C2D SU7300 @ 1.73GHz | 2x2GB DDR3 | GF GT 335M | 320GB WD Black

i5 750| eVGA P55 FTW | 2x4Gb OCZ PC12800 cl7| XFX HD5870 | jävla massa gigabytes | VX550 | LianLi PC-B25FB
Användarvisningsbild
EliXyR

17 OC-resultat
5 album
0,1 hwbot-poäng (1 resultat)

Återgå till Övrig hårdvara / Kringutrustning / Hemelektronik